ΝΟΜΟΣ ΚΑΤΣΕΛΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΤΣΑ. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΒΙΩΣΙΜΩΝ ΛΥΣΕΩΝ.ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΕΒΕ

Μήνυμα σφάλματος

  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
  • Deprecated function: Function create_function() is deprecated στην geo_filter_obfuscate() (γραμμή 149 του /var/www/vhosts/karditsaportal.gr/httpdocs/sites/all/modules/geo_filter/geo_filter.module).
 
Εικόνα tadmin
Εκτυπώσιμη μορφήΕκτυπώσιμη μορφή

Σημαντικά ήταν τα ευρήματα και τα αποτελέσματα ημερίδας που διοργάνωσε το ΕΒΕ Καρδίτσας για την ενημέρωση των επιχειρηματιών που είναι σε αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων.
Στην διάρκεια της  ημερίδας ο Δικηγόρος Θεόδωρος Λαδόπουλος που χειρίζεται αιτήσεις υπερχρεωμένων στην Καρδίτσα κατάθεσε τα εξής στοιχεία που αφορά τον Νόμο Κατσέλη και την ένταξη σε αυτόν κυρίως φυσικών προσώπων


Ενδεικτικά, στην περιφέρεια του Ειρηνοδικείου Καρδίτσας από την έναρξη εφαρμογής του νόμου και δη από έτος 2011 κατατέθηκαν 64 Αιτήσεις, το 2012    κατατέθηκαν 212 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 3 αποφάσεις, το 2013  κατατέθηκαν 326 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 37 αποφάσεις, το 2014  κατατέθηκαν 526 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 69 αποφάσεις, το 2015  κατατέθηκαν 397 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 94 αποφάσεις, ενώ το 2016 και λόγω της τουλάχιστον εξάμηνης πανελλαδικής αποχής των δικηγόρων κατατέθηκαν 127 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν μέχρι σήμερα 12 αποφάσεις.
2. (άρθρο 99) Ενδεικτικά και σε αυτό το σημείο, στην περιφέρεια του Πρωτοδικείου Καρδίτσας οι διαδικασίες εξυγίανσης που έφθασαν να επικυρωθούν από το Πολυμελές Πρωτοδικείο είναι από  το 2011 μέχρι σήμερα είναι τέσσερις με άδηλο, ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα.
 
Από τα παραπάνω προκύπτει μια έντονη κινητικότητα τα τελευταία δυο χρόνια και αυτό οφείλετε κατά πολύ στην βελτίωση του Νόμου.
Στην διάρκεια συζήτησης όμως στην ημερίδα που είχαν μέλη του ΕΒΕ με τους νομικούς προσκεκλημένους,
Κ Λαδόπουλο του ΔΣ Καρδιτσας και κα Άννα Κορσάνου απόφοιτος της Νομικής Σχολής Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος της Νομικής Σχολής Αθηνών καιυποψήφια διδάκτωρ της Νομικής Σχολής Αθηνών, προέκυψαν τα εξής ερωτήματα.
Γιατί μέχρι στιγμή υπάρχει μια δυσκολία στην έναρξη ένταξης επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Στο ερώτημα αυτό όλα συνέκλιναν στο συμπέρασμα ότι οι μέχρι τώρα ρυθμίσεις είναι άδικες και βασίζονται πάνω σε κενό ανάπτυξης.
Οι επιχειρήσεις καλούνται να εκπληρώσουν την μεγάλη ζημιά της επταετίας από χρήματα που λόγο της χρεοκοπίας δεν υπήρξαν, και δεν υπάρχουν στην περίοδο που διανύουμε επειδή δεν πέφτει ζεστό χρήμα στην αγορά.
Και εδώ είναι η τεράστια λογική οπού έμποροι (οχι μονό της Καρδίτσας) θέλουν να βάλουν σε μια βάση έναρξης της περιόδου σε νεα οικονομική  ρουτίνα εύρωστης ανάπτυξης.
Με απλά λόγια τα χρήματα που εξαφανίστηκαν στα επτά χρόνια οικονομικού πολέμου πρέπει να βρεθούν από επιχειρήσεις που δε τα έχουν και δε φαίνετε να μπορούν να τα έχουν, αφού ήδη το νέο σημείο εκκίνησης της οικονομίας τους δίνει εφόδια μόνο για την από εδώ και πέρα της λειτουργίας .
Οι έμποροι βλέπουν αυτή την πραγματικότητα και τηρούν στάση αγκύλωσης μεγεθύνοντας ετσι τα χρέη τους και την απογοήτευση τους.
Ωστόσο υπάρχουν σημάδια θετικής προσέγγισης με διάφορα νομοσχέδια και προτάσεις.
Στην ημερίδα συζητήθηκαν μερικά, όπως η πρόταση απομειωσης χρεών του ΟΑΕΔ με την σύνταξη,το ταμείο που προτίθεται να δημιουργήσει το υπουργείο ανάπτυξης από αδιάθετους πόρους και εξήγγειλε ο Χαρισης,την νομική υποστήριξη επιχειρηματιών που αδυνατούν να καλύψουν έξοδα οικονομικών και νομικών μελετών.την επανένταξη στις 100 δόσεις και την ένταξη νέων στις εκατό δόσεις .
Όλα τα παραπάνω είναι κινήσεις προς την θετική κατεύθυνση, και η πορεία όχι μόνο ένταξης σε νέες ρυθμίσεις αλλά και τα νούμερα που δίνουν ελπίδες στην οικονομία μπορεί να απαλύνουν την δοκιμασία του εμπορίου και της ιδιωτικής οικονομίας αλλά δε απαλύνουν τον πόνο της άνισης μεταχείρισης.
Οι τράπεζες είχαν  εξωφρενική εύνοια απέναντι σε αυτό που προαναφεραμε.Και εδώ υπάρχει η αδικία.
Γιατί στις τράπεζες αναγνωρίστηκε η «κατεδάφιση» και δοθήκαν κεφάλαια και ενισχύσεις ,ανακεφαλοποιησεις ενώ στον εμπορικό κόσμο δίνετε ένα ξερο… «ελάτε να ρυθμίσετε»
Και μάλιστα εν μεσω εξεταστικής υπάρχουν πλέον και οι αποδείξεις για σκληρή άνιση μεταχείριση της ‘’τραπεζικής πίστης
¨΄
Στην πρώτη ουσιαστική αναζήτηση διαφάνηκαν πολλά ερωτήματα αλλά σίγουρα θελει πλοηγό κινήσεων, και γρήγορων!, αφου τα εμπόδια που προέρχονται από θεσμικούς οικονομικούς παράγοντες της Ευρωζώνης και οργάνων του στο εσωτερικό της χώρας,θα ανζητησουν τις απαντησεις ημεριδων σαν αυτή της τριτης που εγινε στο ΕΒΕ
Αναλυτικά λοιπόν τα στοιχεία από την εισήγηση του Θεόδωρου Λαδόπουλο

«ΟΦΕΙΛΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΕ ΤΡΑΠΕΖΕΣ – ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ. ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ» 
 
Ήδη το τρέχον έτος συμπληρώνεται σχεδόν μια εξαετία βαθειάς οικονομικής ύφεσης, που βάσει των «προγραμμάτων διάσωσης», τα οποία καταρτιστήκαν ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και τους δανειστές, των εσφαλμένων εκτιμήσεων και της χρόνιας παθογένειας του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος, η ελληνική οικονομία οδηγήθηκε στην ουσιαστική κατάρρευση, με άμεσες συνέπειες όχι μόνο σε αυτά τα ίδια τα οικονομικά μεγέθη, αλλά και στη διάτρηση του κοινωνικού ιστού της χώρας.
Προκειμένου να διατηρηθεί η λεπτή, όπως αποδείχθηκε, ισορροπία ανάμεσα στην προστασία τόσο των ιδιωτών, όσο και των επιχειρήσεων αφενός και της ικανοποίησης των απαιτήσεων των «θεσμών» (όποια μορφή κι αν έλαβαν αυτοί) αφετέρου και με σκοπό να μη διαρραγεί ολοκληρωτικά μία σειρά συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, αλλά και της ίδιας της οικονομικής δραστηριότητας  ακολούθησε στο μεταξύ χρονικό διάστημα η θέσπιση πληθώρας σχετικών νομοθετημάτων.
Το γνωστότερο νομοθέτημα για την προστασία των δανειοληπτών, φυσικών προσώπων είναι ο Ν. 3869/2010 ή ευρύτερα γνωστός ως «Νόμος Κατσέλη». Στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου εντάσσονται φυσικά πρόσωπα, που δεν ασκούν αυτοτελή οικονομική δραστηριότητα, που να τους προσδίδει την ιδιότητα του εμπόρου. Βέβαια, σύμφωνα με τη νομολογία των δικαστηρίων υπάγονται φυσικά πρόσωπα που προσφέρουν αποκλειστικώς ή κατά κύριο λόγο την προσωπική τους εργασία και μπορούν να χαρακτηριστούν μικρέμποροι.
Ενδεικτικά, στην περιφέρεια του Ειρηνοδικείου Καρδίτσας από την έναρξη εφαρμογής του νόμου και δη από έτος 2011 κατατέθηκαν 64 Αιτήσεις, το 2012    κατατέθηκαν 212 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 3 αποφάσεις, το 2013  κατατέθηκαν 326 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 37 αποφάσεις, το 2014  κατατέθηκαν 526 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 69 αποφάσεις, το 2015  κατατέθηκαν 397 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν 94 αποφάσεις, ενώ το 2016 και λόγω της τουλάχιστον εξάμηνης πανελλαδικής αποχής των δικηγόρων κατατέθηκαν 127 Αιτήσεις κι εκδόθηκαν μέχρι σήμερα 12 αποφάσεις.
Παράλληλα και ειδικότερα στα πλαίσια του Πτωχευτικού Κώδικα (αρ. 99 Ν. 3588/2007) προβλέπεται η διαδικασία εξυγίανσης σύμφωνα με την οποία αποπειράται να αποφευχθεί η πτώχευση, αφού δίνει τη δυνατότητα στην χρεωμένη επιχείρηση να διασωθεί, τηρουμένων βεβαίως των προϋποθέσεων του νόμου.
Απευθύνεται σε κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα, το οποίο έχει το κέντρο των κύριων συμφερόντων του στην Ελλάδα και βρίσκεται σε παρούσα ή επαπειλούμενη αδυναμία εκπλήρωσης των ληξιπρόθεσμων χρηματικών υποχρεώσεών του κατά τρόπο γενικό, ή ακόμη και στην περίπτωση που συντρέχει πιθανότητα αφερεγγυότητάς του.
Σκοπός της είναι η επίτευξη συμφωνίας μεταξύ οφειλέτη και πιστωτών (που εκπροσωπούν τουλάχιστον το εξήντα τοις εκατό (60%) του συνόλου των απαιτήσεων, στο οποίο περιλαμβάνεται τουλάχιστον το σαράντα τοις εκατό (40%) των τυχόν εμπραγμάτως εξασφαλισμένων απαιτήσεων και η επικύρωσή της από το πτωχευτικό Δικαστήριο. Χωρίζεται σε δύο στάδια, το άνοιγμα της διαδικασίας και την επικύρωση της συμφωνίας, που αρχίζουν με την κατάθεση αντίστοιχων αιτήσεων.
            Τα δύο στάδια επιτυγχάνονται κατόπιν θετικής κρίσης του αρμόδιου Πτωχευτικού Δικαστηρίου. Αν πιθανολογηθεί βάσιμα η δυνατότητα επίτευξης συμφωνίας και ότι δεν παραβλάπτεται η συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών, γίνεται δεκτή η αίτηση και ανοίγει η διαδικασία, δηλαδή το δεύτερο στάδιο και οπωσδήποτε δυσκολότερο, ένας διερευνητικός γύρος επαφών του οφειλέτη με τους πιστωτές του, (χρονικής διάρκειας μέχρι δύο μήνες με δυνατότητα παράτασης κατά ένα μήνα), με σκοπό την επίτευξη κατ’ αρχήν επιμέρους συμφωνιών και τελικής γενικής συμφωνίας, που υποβάλλεται για ενδεχόμενη επικύρωση στο Δικαστήριο.
            Στην αίτηση για το άνοιγμα πρέπει να περιγράφονται η επιχείρηση του οφειλέτη, η οικονομική του κατάσταση με παράθεση των πιο πρόσφατων οικονομικών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των τυχόν οφειλών προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, τα αίτια της οικονομικής του αδυναμίας, τα προτεινόμενα μέτρα για την αντιμετώπιση της οικονομικής αδυναμίας και οι τυχόν διαπραγματεύσεις που έχουν ήδη λάβει χώρα με τους πιστωτές. Ιδιαίτερα γίνεται περιγραφή του μεγέθους της επιχείρησης, του προσωπικού που απασχολεί, καθώς και της κατάστασης και των προοπτικών της αγοράς, στην οποία ο οφειλέτης δραστηριοποιείται.
Με την αίτηση ο οφειλέτης οφείλει να καταθέσει οικονομικές καταστάσεις, βεβαιώσεις χρεών σε Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία και λοιπά έγγραφα που στηρίζουν τα παρεχόμενα από αυτόν στοιχεία, υπογεγραμμένα από τον υπεύθυνο του λογιστηρίου, όπου υπάρχει, και από το νόμιμο εκπρόσωπο της επιχείρησης. Στις κεφαλαιουχικές εταιρείες, οι παραπάνω οικονομικές καταστάσεις πρέπει να είναι δημοσιευμένες και εγκεκριμένες από τη γενική συνέλευση. Στις λοιπές επιχειρήσεις, αλλά και όταν πρόκειται για ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις, εφόσον υπάρχουν, αυτές πρέπει να είναι δημοσιευμένες σε μία οικονομική εφημερίδα και ελεγμένες.
Η αίτηση προς το δικαστήριο συνοδεύεται από έκθεση εμπειρογνώμονα επιλογής του οφειλέτη, στην οποία επισυνάπτεται κατάλογος των περιουσιακών στοιχείων και των πιστωτών του οφειλέτη, με ειδική μνεία των ενέγγυων πιστωτών και αναλύονται οι πιθανότητες εξυγίανσης της επιχείρησης. Επίσης, εκτίθεται η γνώμη του εμπειρογνώμονα σε σχέση με τα οικονομικά στοιχεία του οφειλέτη, την κατάσταση της αγοράς, τη βιωσιμότητα της επιχείρησης του οφειλέτη και με το κατά πόσο η εξυγίανση της επιχείρησης του οφειλέτη δεν παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών. Σε περίπτωση που ο οφειλέτης ζητά τη λήψη προληπτικών μέτρων, ο εμπειρογνώμονας διατυπώνει τη γνώμη του και ως προς την ανάγκη λήψης τους.
Ο παραπάνω εμπειρογνώμονας είναι πιστωτικό ίδρυμα που παρέχει νόμιμα υπηρεσίες στην Ελλάδα σύμφωνα με το Ν. 3601/2007 (Α` 178), νόμιμος ελεγκτής ή ελεγκτικό γραφείο, όπως ορίζονται στο Ν. 3693/2008 (Α` 174). Αν ο οφειλέτης είναι φυσικό πρόσωπο, ως εμπειρογνώμονας δύναται να ορίζεται και ελεγκτής πτυχιούχος ανωτάτης σχολής, που είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.) και κάτοχος άδειας Λογιστή Φοροτεχνικού Α` τάξεως του Ν. 2515/1997 (Α` 154).
Η αίτηση προς το δικαστήριο συνοδεύεται και από γραμμάτιο κατάθεσης του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων για την αντιμετώπιση των αμοιβών του εμπειρογνώμονα και του τυχόν μεσολαβητή ή του τυχόν ειδικού εντολοδόχου, τη διενέργεια δημοσιεύσεων και τη σύγκληση των συνελεύσεων των πιστωτών και των εταίρων ή μετόχων.
Εφόσον υπάρχουν χρέη του οφειλέτη προς το δημόσιο ή προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να κλητεύονται υποχρεωτικά, αν δε ο οφειλέτης είναι νομικό πρόσωπο, οπότε η αίτηση υποβάλλεται υποχρεωτικά από το όργανο της διοίκησης, καλούνται όλα τα μέλη της διοίκησης.
Η απόφαση δημοσιεύεται στο Γ.Ε.ΜΗ. και στο Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων του Ε.Τ.Α.Α. (Τομέας Νομικών).
Για τη διευκόλυνση επίτευξης συμφωνίας εξυγίανσης μπορεί να διοριστεί μεσολαβητής. Ο μεσολαβητής έχει ως αποστολή να επιτύχει τη σύναψη συμφωνίας μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών του, που να είναι ικανή να επικυρωθεί από το δικαστήριο.
Με την απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου για το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης ή με απόφαση του προέδρου του που λαμβάνεται κατόπιν αιτήσεως οποιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον, μπορεί να αναστέλλονται από την κατάθεση της αίτησης για το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης και μέχρι τη λήξη της, εν όλω ή εν μέρει τα ατομικά μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης κατά της περιουσίας του οφειλέτη.
Η αναστολή καταλαμβάνει τις υποχρεώσεις του οφειλέτη που είχαν γεννηθεί πριν από την υποβολή της αίτησης για το άνοιγμα διαδικασίας εξυγίανσης, το δικαστήριο όμως ή κατά περίπτωση ο πρόεδρος δύναται σε εξαιρετικές περιπτώσεις να επεκτείνει την αναστολή και σε νεότερες απαιτήσεις. Κατά τη διάρκεια της αναστολής αναστέλλεται η παραγραφή κατά το άρθρο 255 του Αστικού Κώδικα. Η χορήγηση της αναστολής επάγεται αυτοδικαίως την απαγόρευση της διάθεσης των ακινήτων και του εξοπλισμού της επιχείρησης του οφειλέτη. Εφόσον συντρέχει σπουδαίος επιχειρηματικός ή κοινωνικός λόγος, η αναστολή μπορεί να επεκτείνεται και σε εγγυητές ή λοιπούς συνοφειλέτες του οφειλέτη. Το πτωχευτικό δικαστήριο ή κατά περίπτωση ο πρόεδρος του δύναται επίσης με την ίδια διαδικασία να διατάξει και οποιοδήποτε άλλο από τα προβλεπόμενα προληπτικά μέτρα.
Η συμφωνία εξυγίανσης δεν πρέπει: 1) να είναι αποτέλεσμα δόλου ή άλλης αθέμιτης πράξης ή κακόπιστης συμπεριφοράς του οφειλέτη, πιστωτή ή τρίτου, 2) να παραβιάζει διατάξεις αναγκαστικού δικαίου, ιδίως του δικαίου του ανταγωνισμού, 3) να παραβιάζει την αρχή της ισότιμης μεταχείρισης των πιστωτών που βρίσκονται στην ίδια θέση, (αποκλίσεις από την Αρχή της ίσης μεταχείρισης μεταξύ των πιστωτών επιτρέπονται για σπουδαίο επιχειρηματικό ή κοινωνικό λόγο που εκτίθεται ειδικά στην Απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου ή αν ο θιγόμενος πιστωτής συναινεί στην απόκλιση), 4) να παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών, (αν δηλαδή προβλέπει ότι οι μη συμβαλλόμενοι στη συμφωνία πιστωτές θα βρεθούν σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν με βάση αναγκαστική εκτέλεση).
Με την επικύρωση δεσμεύεται το σύνολο των πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτήν, ακόμη και αν δεν είναι συμβαλλόμενοι ή δεν ψήφισαν υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης. Δεν δεσμεύονται πιστωτές οι απαιτήσεις των οποίων γεννήθηκαν μετά το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης.
Νεότερη διαδικασία εξυγίανσης για τον ίδιο οφειλέτη δεν είναι επιτρεπτή, αν δεν έχει παρέλθει τριετία από την επικύρωση προηγούμενης ενώ κατά της απόφασης που απορρίπτει την αίτηση επικύρωσης επιτρέπεται έφεση.
Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι η διαδικασία εξυγίανσης της ήδη (ή και στα πρόθυρα) χρεωμένης επιχείρησης, είναι αντίστοιχη αυτής για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά του Ν. 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) .
Ουσιαστικά, πρόκειται για μία απόπειρα ανακούφισης από τα χρέη και μία δεύτερη ευκαιρία ανάταξης του βίου της επιχείρησης, όχι μόνο σαν οικονομικό σύνολο (περιουσία), αλλά και ως κοινωνικό μέγεθος. Διάσωση της επιχείρησης σημαίνει αναντίρρητα τη διάσωση θέσεων εργασίας, την καταβολή εισφορών και φόρων.
Το ύψος και είδος των εμπορικών χρεών, οι αιτίες δημιουργίας τους, οι πιστωτές και οι ιδιότητές τους, η μελέτη βιωσιμότητας, είναι στοιχεία απολύτως αναγκαία για την συγκρότηση του φακέλου που μαζί με λοιπά διαδικαστικά έγγραφα/ δικαιολογητικά, θα συμπληρώσουν το φάκελο της υπόθεσης.
Παρά την αισιοδοξία εφαρμογής της διαδικασίας, τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Κανένας ιδιώτης πιστωτής δεν αποδέχεται με ευκολία «κούρεμα» απαιτήσεων άνω του 50%, (όπως συνήθως αιτείται), πόσο μάλλον πιστωτικό ίδρυμα.
Μόνη πιθανή διευκόλυνση η χρονική επιμήκυνση και η ρύθμιση αποπληρωμής του χρέους σε αναπροσαρμοσμένες δόσεις. Για τον λόγο αυτό μέχρι σήμερα, μόλις ένα ελάχιστο (μονοψήφιο) ποσοστό αιτήσεων έγιναν δεκτές και επικυρώθηκαν οι συμφωνίες μεταξύ οφειλετών και πιστωτών, χωρίς αυτό ωστόσο και πάλι να σημαίνει ότι λύθηκαν τα προβλήματα και διασώθηκαν οι επιχειρήσεις. Αντιθέτως για να το πετύχουν οφείλουν να αναδιαρθρωθούν σύμφωνα με το σχέδιο βιωσιμότητας και να τηρήσουν το διατακτικό της απόφασης. Άλλως είναι εκτεθειμένες έναντι των πιστωτών τους αφού αναβιώνουν οι απαιτήσεις τους.
            Ενδεικτικά και σε αυτό το σημείο, στην περιφέρεια του Πρωτοδικείου Καρδίτσας οι διαδικασίες εξυγίανσης που έφθασαν να επικυρωθούν από το Πολυμελές Πρωτοδικείο είναι από  το 2011 μέχρι σήμερα είναι τέσσερις με άδηλο, ωστόσο το τελικό αποτέλεσμα.
            Παράλληλα, σύμφωνα με το Ν. 4307/2014    εισήχθησαν έκτακτα μέτρα προσωρινής ανακούφισης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες από χρέη σε τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία και εισήχθη η διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού που όμως δεν έχει υλοποιηθεί. Για να λειτουργήσει μία τέτοια διαδικασία απαιτούνται κίνητρα, μεταξύ άλλων φορολογικά, μία συνολική αντιμετώπιση του διακανονισμού χρέους προς τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα και μία εξορθολογισμένη διαδικασία διαπραγματεύσεων υπό την ηγεσία του πιστωτή που έχει καλύτερη γνώση του οφειλέτη.
            Τέλος, σε ισχύ βρίσκεται ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών, όπως τροποποιήθηκε το τρέχον έτος (κατ’ εξουσιοδότηση του Ν.4224/2013/ΦΕΚ Α’ 288/31.12.2013).
            Ο Κώδικας Δεοντολογίας, θεωρητικά τουλάχιστον, καθιερώνει αρχές, κανόνες και βέλτιστες πρακτικές τόσο για τις δανείστριες τράπεζες όσο και για τους δανειολήπτες, με στόχο την ρύθμιση ή οριστικού διακανονισμού οφειλών σε καθυστέρηση, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες και ιδιαιτερότητες κάθε δανειολήπτη.
            Ειδικότερα,  σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής της δόσης, εν όλω ή εν μέρει, η τράπεζα αμέσως επικοινωνεί με τον δανειολήπτη προκειμένου να του παράσχει συμβουλευτικού χαρακτήρα υπηρεσίες για την αντιμετώπιση της καθυστέρησης. Αν η καθυστέρηση ξεπερνά τις 30 ημέρες κάθε ίδρυμα εφαρμόζει τα ακόλουθα στάδια κατά τον χειρισμό των δανειοληπτών με οφειλές που παρουσιάζουν καθυστερήσεις, καθώς και σε περιπτώσεις με ενδείξεις πιθανής καθυστέρησης:
Εάν ο δανειολήπτης δεν ανταποκριθεί, αποστέλλεται δεύτερη επιστολή μόνο όταν η δανειοδότηση αφορά την πρώτη κατοικία η οποία και θα αποτελέσει το αντικείμενο της εκτέλεσης. Εάν η τράπεζα και ο δανειολήπτης δεν συμφωνήσουν σε κάποια λύση, τότε η διαφωνία τους μπορεί να επιλύεται εξωδικαστικά μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή ή άλλων φορέων με αντικείμενο τη διαμεσολάβηση ή από τα αρμόδια δικαστήρια.
            Όσον αφορά το χειρισμό των «μη συνεργάσιμων» δανειοληπτών, η τράπεζα ενημερώνει τον δανειολήπτη ότι έχει ταξινομηθεί ως μη συνεργάσιμος, τον τρόπο που θα κινηθεί στο εξής έναντι του δανειολήπτη και του εγγυητή, τις υποχρεώσεις τους μετά την εκποίηση των περιουσιακών στοιχείων αμφοτέρων.
            Οι λύσεις προς τους δανειολήπτες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα την οικονομική κατάσταση του δανειολήπτη και λαμβάνοντας υπόψη ότι πρέπει να καλύψει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης.

  • Οι βραχυπρόθεσμες ρυθμίσεις διάρκειας μικρότερης των 2 ετών που περιλαμβάνουν κεφαλαιοποίηση ή τακτοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών, μειωμένη δόση μεγαλύτερη των οφειλόμενων τόκων, καταβολή μόνο τόκων και περίοδο χάριτος.
    – Οι μεσοπρόθεσμες ρυθμίσεις διάρκειας μεγαλύτερης των 2 ετών που περιλαμβάνουν μείωση επιτοκίου, παράταση διάρκειας του δανείου, διαχωρισμό ή ακόμα και μερική διαγραφή της οφειλής και λειτουργικά αναδιάρθρωση της εταιρείας αλλά και συμφωνία ανταλλαγής χρέους με μετοχικό κεφάλαιο
    – Οι λύσεις οριστικής διευθέτησης που μπορεί να συνδυάζονται με παράδοση εμπράγματης εξασφάλισης προς την τράπεζα ή και οικειοθελή ρευστοποίηση στοιχείων. Περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εθελοντική παράδοση ή και εκποίηση ενυπόθηκου ακινήτου, διακανονισμό απαιτήσεων αλλά και ολική διαγραφή της οφειλής αν δεν υπάρχουν ρευστοποιήσιμα στοιχεία και δεν αναμένεται περαιτέρω ανάκτηση.
Σχετικά με τις οφειλές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και ειδικότερα τον ΟΑΕΕ ισχύει η πάγια ρύθμιση (άρθρο 1 § 1Α, υποπαράγραφος ΙΑ.1  Ν.4152/2013) σύμφωνα με τους όρους της οποίας προβλέπονται
  • Ανελλιπής καταβολή των τρεχουσών εισφορών.
  • Ρύθμιση των οφειλόμενων μέχρι την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση, ασφαλιστικών εισφορών κατ’ ανώτατο όριο σε δώδεκα (12) ισόποσες μηνιαίες δόσεις.
  • Δεν προβλέπεται ελάχιστο κεφαλαιοποιημένο ποσό ούτε ελάχιστο ποσό δόσης.
  • Επιβάρυνση της κύριας οφειλής μέχρι την 31/12/2012 με τέλη καθυστέρησης χωρίς έκπτωση επ’ αυτών.
  • Επιβάρυνση της κύριας οφειλής από 1/1/2013 και μέχρι τον προηγούμενο μήνα υποβολής της αίτησης με ετήσιο επιτόκιο 8,05%.
  • Επιβάρυνση της κύριας οφειλής από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και μέχρι την εξόφληση αυτής με επιτόκιο 8,05%.

Βέβαια, όπως φαίνεται από τα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύει ο Ο.Α.Ε.Ε. από τις 105.094 ρυθμίσεις για 100 δόσεις οφειλόμενων εισφορών που είχαν ενταχθεί οι ασφαλισμένοι βάσει του ν.4321/2015 έως την 26.8.2016, περίπου οι μισές  (51.144), έχουν απωλεσθεί.

Σχετικά με την είσπραξη των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών αρμόδιο όργανο είναι το «Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ)» του οποίου σκοπός σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4172/2013 είναι η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (σε πρώτη φάση ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΟΑΕΕ, ΟΓΑ και ΕΤΑΑ)
  • η δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων των οφειλετών των Ασφαλιστικών Οργανισμών (Ενιαίο Ηλεκτρονικό Μητρώο Οφειλετών)
  • η μελέτη, επεξεργασία και υποβολή προτάσεων για νομοθετικές ρυθμίσεις στο αρμόδιο Υπουργείο
  • η κεντρική παρακολούθηση των οφειλετών που εντάσσονται στο Κ.Ε.Α.Ο. και η τήρηση στατιστικών στοιχείων και αναλύσεων
  • ο σχεδιασμός και την εκτέλεση δράσεων για την επίτευξη του σκοπού του Κ.Ε.Α.Ο.

Ειδικότερα, το ΚΕΑΟ αναλαμβάνει την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, του ΟΑΕΕ, του ΟΓΑ και του ΕΤΑΑ, καθώς και τη λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ – Ν.Δ. 356/1974), δηλαδή η κατάσχεση κινητών ή ακινήτων και ακολούθως ο πλειστηριασμός.
Στο ΚΕΑΟ διαβιβάζονται από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης (Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ., Ο.Α.Ε.Ε., Ο.Γ.Α., Ε.Τ.Α.Α.) οι οφειλές άνω των 5.000 ευρώ των εργοδοτών ή ασφαλισμένων που δεν εξόφλησαν, δεν ρύθμισαν την οφειλή ή απώλεσαν την ρύθμιση στον Φορέα τους. Το ΚΕΑΟ διαχειρίζεται τις οφειλές όπως αυτές διαμορφώνονται και αποστέλλονται από τους Φ.Κ.Α., οι οποίοι φέρουν και την ευθύνη του προσδιορισμού του ύψους και του είδους των οφειλών. Τα ειδικότερα κριτήρια για την επιλογή από τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης των θεωρούμενων ως εισπράξιμων οφειλών με την μεταβίβαση στο ΚΕΑΟ καθορίστηκαν με την υπ. αριθμ. οικ.13822/1089/2-5-2014 Απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.


 

Βαθμολογήστε το άρθρο: 
Δεν υπάρχουν ακόμα ψήφοι

Μεγέθυνση Κειμένου

  • Increase
  • Decrease
  • Normal

Current Size: 100%