Αθλητικά - 2 μήνες 5 ημέρες πιο πριν
ο υπέρηχος της ….κάλπης .ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2019 στον Δήμο Λίμνης Πλαστήρα
Υποβλήθηκε στις Κυρ, 12/05/2019 - 16:26.
Εκτυπώσιμη μορφή
Όχι δεν πρόκειται για τίτλο ΄΄δόλωμα΄΄! Δεν επιλέχθηκε τυχαία. Απεναντίας, η εξίσωση της ΄΄κανονικής κατανομής΄΄, πέραν των άλλων πεδίων εφαρμογής της, αποτελεί ένα από τα κύρια εργαλεία στο πεδίο της στατιστικής και της κατανομής των πιθανοτήτων. Προσελκυστικός ή μη, κατάλληλος ή όχι, ελάχιστη έχει αυτό σημασία. Αυτό όμως που μένει να αξιολογηθεί ως, σημαντικό ή ασήμαντο, είναι το περιεχόμενο του άρθρου. Και αυτό δεν μπορεί να γίνει πριν της 26 Μαΐου. Έχει όμως άμεση σχέση η εξίσωση της ΄΄κανονικής κατανομής΄΄ με ένα εκλογικό περιβάλλον; Σαφώς και ναι. Και όχι μόνο αυτή. Το θεώρημα του Άροου, η θεωρία της ΄΄Κοινωνικής Επιλογής΄΄, όπως και άλλα επιστημονικά κείμενα περί συμπεριφορών του εκλογικού σώματος και υποψηφίων, έχουν αποδειχθεί ότι προσέγγισαν σε μεγάλο βαθμό το θέμα ΄΄περιβάλλον εκλογών΄΄. Η χρήση τους ως εργαλεία είναι απαραίτητη για τον σχεδιασμό στρατηγικής, κυρίως των πολιτικών κομμάτων που απευθύνονται σε πολυάριθμα εκλογικά σώματα. Κατά συνέπεια, σε ένα μικρό σε τάξη μεγέθους εκλογικό σώμα, όπως είναι αυτό, του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα, η ανάλυση και η μελέτη του προεκλογικού περιβάλλοντος, κάνοντας χρήση αυτών των εργαλείων καθίσταται, έστω και με ερασιτεχνική αδεξιότητα, λιγότερο δύσκολη, συνάμα όμως πολύ ενδιαφέρουσα, και αυτό διότι τα δεδομένα είναι πολύ περισσότερα. Επιπρόσθετα, και άλλα σημαντικά στοιχεία είναι ευκόλως ανιχνεύσιμα, η μελέτη των οποίων οδηγεί στην εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων. Βέβαια, χιουμοριστικά πάντα, τον τελευταίο λόγο έχει η ΄΄γέννα΄΄ της κάλπης, αλλά στην εποχή που ζούμε και με την τεχνολογία που διαθέτουμε, έχουμε την δυνατότητα από τους πρώτους μήνες της κύησης, με την χρήση του υπέρηχου, τουλάχιστον να γνωρίζουμε το φύλλο του εμβρύου και αν αυτό είναι αρτιμελές, και όχι να περιμένουμε τον τοκετό! Επανερχόμενος όμως στο αρχικό και κύριο ύφος του κειμένου, ένα είναι βέβαιο, τα αποτελέσματα της κάλπης είναι αυτά που είναι τα έγκυρα και έρχονται να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν, όλες τις εκτιμήσεις και τις προβλέψεις από όπου και αν αυτές προέρχονται, συμπεριλαμβανομένων και αυτών του παρόντος κειμένου. Σ΄ αυτό το σημείο του άρθρου, και πριν την ανάγνωση του κύριου μέρους του, κρίνεται απαραίτητο να επισημανθεί ότι: Το περιεχόμενο του παρόντος άρθρου αποτελεί ερασιτεχνική εργασία. Συνεπώς, τύποις και ουσίας η αντιμετώπισή της συστήνεται με κάθε επιφύλαξη. Ειδικά δε από τους αναγνώστες που τυγχάνουν και δημότες του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα. Δεν (ΑΡΝ) είναι αποτέλεσμα δημοσκόπησης. Δεν (ΑΡΝ) αποσκοπεί στην χειραγώγηση του εκλογικού σώματος. Θεωρείται δεδομένη η τιμή εκ μέρους του υπογράφοντος το άρθρο, προς όλα τα πρόσωπα, όλων των συνδυασμών, που θέτουν υποψηφιότητα. Κάθε αναφορά και κριτική σε ονόματα και άτομα, εξαντλείτε σε πολιτικό επίπεδο, των ονομάτων δε προηγείται λέξη ΄΄Κύριος΄΄. Η εργασία πιθανόν χρήζει βελτιώσεων σε σημεία της, και ως εκ τούτου κάθε συνεισφορά ειδικού είναι αποδεκτή. Η προσομοίωσή της, στις δύο προηγηθείσες εκλογικές αναμετρήσεις προσέγγισε τα τελικά αποτελέσματα αυτών κατά 75% του 2010 και 90% του 2014. Από το σύνολο της εργασίας, επιλέχθηκε μόνο ένα μικρό μέρος αυτής να δημοσιευτεί λόγω περιορισμένου δημοσιογραφικού χώρου.
Δήμος Λίμνης Πλαστήρα: Δημιουργήθηκε το 2010 με την αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του σχεδίου ΄΄Καλλικράτης΄΄, με την συνένωση των ορεινών Δήμων Νεβρόπολης (7 κοινότητες) και Πλαστήρα (5 κοινότητες) που σήμερα αποτελούν και τις δύο ομώνυμες Δημοτικές Ενότητες. Η έδρα του είναι το Μορφοβούνι. Οι εγγεγραμμένοι δημότες είναι 8.183 εκ των οποίων οι μόνιμοι κάτοικοι είναι περίπου 2.500. Κατ΄ εξοχήν τουριστικός Δήμος που δέχεται περίπου 150.000 επισκέπτες ετησίως. Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές είναι οι τρίτες στην σειρά που θα διενεργηθούν στον Δήμο.
Δεδομένα:
Για την εκπόνηση του άρθρου αντλήθηκαν όλα τα στοιχεία που προέκυψαν από τις εκλογικές αναμετρήσεις των δύο τελευταίων δεκαετιών, κυρίως σε αυτοδιοικητικό και δευτερευόντως σε εθνικό επίπεδο και ευρωεκλογών, τα αποτελέσματα των οποίων δημιούργησαν μία ΄΄δεξαμενή΄΄ ικανού αριθμού σημαντικών στοιχείων, των οποίων η μελέτη τους, βασιζόμενη στην ανάλυση και την συσχέτιση μεταξύ των, εξάγει συμπεράσματα, των οποίων ο τελικός χαρακτηρισμός των θα δοθεί την επομένη των εκλογών. Έως τότε φυσικό είναι αυτά λοιδορούμενα να αμφισβητούνται.
Αναλυτικά:
1ον. Το προεκλογικό περιβάλλον στον Δήμο άρχισε να διαμορφώνεται πολύ νωρίς, το φθινόπωρο του 2017, όταν από την ομάδα του νυν Δημάρχου, αριθμός δημοτικών συμβούλων διαφοροποιήθηκε από τις θέσεις του συνδυασμού, εναρμονίστηκε πλήρως με την μείζονα αντιπολίτευση και έκτοτε συνυπάρχουν πολιτικώς. Σήμερα αποτελούν και τον πυρήνα του κυρίως αντίπαλου συνδυασμού. Αυτής της κίνησης, προηγήθηκε η σύμπλευση αριθμού δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης με τις θέσεις της συμπολίτευσης. Αυτές, οι εκατέρωθεν μετακινήσεις, προφανώς υποδηλώνουν ότι άπαντα τα μετακινούμενα άτομα βρισκόταν από την αρχή σε λάθος συνδυασμούς!
2ον. Παρά την φαινομενικά εύκολη κατάρτιση ενός συνδυασμού, όπως ο νόμος <<Κλεισθένη>> ευνοεί, η ανεύρεση των κατάλληλων και διαθέσιμων ατόμων να συμμετάσχουν είναι ζητούμενο πολύ δύσκολα να ικανοποιηθεί, τουλάχιστον για την κατάρτιση ενός συνδυασμού με αξιώσεις για το αποτέλεσμα των εκλογών. Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας είναι η κατάθεση ψηφοδελτίων μόνο από τρεις συνδυασμούς που τελικώς θα αναμετρηθούν στις επικείμενες εκλογές. Αυτοί δε είναι:
Το εκλογικό περιβάλλον συμπληρώνουν και 65 άτομα που απαρτίζουν τα ανεξάρτητα ψηφοδέλτια των υποψηφίων κοινοτικών συμβούλων.
3ον. Για 3η συνεχή εκλογική αναμέτρηση καταγράφεται σταθερή κλιμακούμενη μείωση των εγγεγραμμένων δημοτών της τάξης του 4,3 % από δημιουργίας του Δήμου το 2010. Τα αίτια αυτής της μείωσης δεν αποτέλεσαν αντικείμενο εξέτασης της παρούσας εργασίας.
4ον. Από το σύνολο των εγγεγραμμένων δημοτών, το 31% είναι οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου ενώ το υπόλοιπο 69% είναι ετεροδημότες, που διαμένουν κυρίως στην Αττική και στις θεσσαλικές πόλεις. Παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος του εκλογικού σώματος, ναι μεν δεν διαμένει μόνιμα στον Δήμο, αλλά, τελικά αυτό είναι που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα των εκλογών. Πρόκειται δηλαδή για ένα ΄΄target group΄΄ - κατά την τοπική λαλιά της περιοχής - που όλοι οι υποψήφιοι, επικεφαλείς και σύμβουλοι, θα πρέπει να απευθυνθούν και να επικοινωνήσουν τις θέσεις τους, πέραν φυσικά των μόνιμων κατοίκων.
5ον. Οι εγγεγραμμένοι στην Δημοτική Ενότητα Νεβρόπολης αποτελούν το 52,17% του εκλογικού σώματος, ενώ το υπόλοιπο 47,83 % την Δημοτική Ενότητα Πλαστήρα. Ακριβώς αντίθετα συμβαίνει με τους μόνιμους κατοίκους, ο αριθμός των οποίων στην Δημοτική Ενότητα Νεβρόπολης είναι μικρότερος από τον αριθμό της Δημοτικής Ενότητας Πλαστήρα. Με βάση λοιπόν αυτής της δεύτερης διαφοράς, από τις 17 συνολικά έδρες του Δημοτικού Συμβουλίου, οι 9 θα κατανεμηθούν στους υποψηφίους των συνδυασμών της Δημοτικής Ενότητας Πλαστήρα και οι 8 στους υποψηφίους των συνδυασμών της Δημοτικής Ενότητας Νεβρόπολης.
6ον. Από το σύνολο των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους, εκτιμάται ότι θα προσέλθει στις κάλπες το 64%. Πιθανή αύξηση αυτού του ποσοστού θα οφείλεται στο κλίμα των ευρωεκλογών. Δηλαδή αν αυτές λάβουν και εθνικό χαρακτήρα ή όχι. Εκτιμάται ότι εάν συμβεί το πρώτο, το ποσοστό συμμετοχής πιθανόν να φθάσει έως και στο 67%. Κάθε μεγαλύτερη τιμή αυτού του ποσοστού είναι εκτός προβλέψεων.
7ον. Τα ΑΚΥΡΑ ψηφοδέλτια καταγράφουν μία μείωση από το 3,11% των εκλογών του 2010, στο 1,78% στις εκλογές του 2014. Αυτή η μείωση οφειλόταν κυρίως στην βελτίωση της κατανόησης, εκ μέρους των δημοτών, του νέου τρόπου σταυροδοσίας. Στις επικείμενες εκλογές, εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό θα παρουσιάσει μία μικρή αύξηση λόγω της πολυπλοκότητας που παρουσιάζουν αυτές (4 κάλπες). Τα ΛΕΥΚΑ ψηφοδέλτια και στις δύο προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις κατέγραψαν σταθερό ποσοστό της τάξης του 0.75%. Αυτό καταδεικνύει ότι ένας σταθερός αριθμός ψηφοφόρων δεν τους εκφράζουν οι συμμετέχοντες στις εκλογές συνδυασμοί. Αθροίζοντας τα ποσοστά των ΑΚΥΡΩΝ και ΛΕΥΚΩΝ ψηφοδελτίων το σύνολό τους είναι 2,5% με πρόβλεψη αυτό να φθάσει το 3,5%. Για ένα μικρό εκλογικό σώμα, αυτό το ποσοστό αναλογεί περίπου σε μία έδρα στο Δ.Σ. και καθόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό-στόχο για τους υποψηφίους.
8ον. Η τιμή του εκλογικού μέτρου (ε.μ.) κατά τις δύο προεκλογικές αναμετρήσεις, παρουσίασε μία αύξηση 20 μονάδων, δηλαδή από 244 το 2010, σε 264 το 2014. Με την μείωση των εδρών από 21 σε 17, συναρτήσει και το ποσοστό των έγκυρων ψηφοδελτίων, εκτιμάται ότι η τιμή του ε.μ. θα αυξηθεί κατά πολύ, καθιστώντας αρκετά ανταγωνιστική την εκλογή των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων. Το εύρος των τιμών διακύμανσής του υπολογίζεται ότι θα είναι από 294 έως και 313 μονάδες, χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο υπέρβασης αυτής της τιμής υπό προϋποθέσεις.
9ον. Η ιεράρχηση των κριτηρίων βάσει της οποίας οι ψηφοφόροι επιλέγουν να σταυροδοτήσουν τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους χαρακτηρίζεται ως πλήρως εγωκεντρική. Με κυρίαρχο κριτήριο την στενή οικογενειακή σχέση, έπονται κατά σειρά το στοιχείο του τοπικισμού, οι φιλικές σχέσεις, η κομματική συνταύτιση με τον υποψήφιο, και τέλος η προσωπικότητα και ικανότητες του υποψηφίου. Συμπερασματικά θα λέγαμε επιβεβαιώνεται απόλυτα το Θεώρημα του Άροου.
10ον. Η συμμετοχή του συνδυασμού της ΄΄Λαικής Συσπείρωσης΄΄ για 3η συνεχή εκλογική αναμέτρηση, εμφανίζεται ότι τείνει να παγιωθεί στην αυτοδιοίκηση της περιοχής με το ποσοστό 6,5%. Ανατρέχοντας στα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών διαπιστώνεται ότι το πολιτικός φορέας επιτυγχάνει ακριβώς τα ίδια ποσοστά. Συνεπώς επιβεβαιώνεται πλήρως ότι, συνδυασμός και κόμμα, έχουν την ίδια δυναμική που προέρχεται πιθανότατα από το ίδιο κομμάτι του εκλογικού σώματος. Αν και στην ΄΄Λαϊκή Συσπείρωση΄΄ συμμετέχουν ως υποψήφιοι πολύ αξιόλογα πρόσωπα, φαίνεται ότι η κομματική τους περιχαράκωση αποτελεί εμπόδιο στην προσέλκυση ψηφοφόρων άλλων κομματικών προτιμήσεων, έστω τουλάχιστον και σε επίπεδο αυτοδιοίκησης .
11ον. Από την ανάλυση των χαρακτηριστικών του κάθε συνδυασμού και εστιάζοντας στην κομματική χροιά αυτών προκύπτει ότι, μόνο στον συνδυασμό του Ελευθερίου αυτή είναι εμφανέστατη και ταυτιζόμενη με ένα συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα και μόνο. Ο συνδυασμός του Τσιαντή τοποθετείται στο ευρύ κέντρο και συντηρητικό χώρο του πολιτικού φάσματος, όπως και στο παρελθόν και οι άλλοι συνδυασμοί που είχε συγκροτήσει, αναδεικνύοντας έτσι το ανεξάρτητο από κομματικές εξαρτήσεις χαρακτηριστικό. Αν και υπάρχουν δύο δημοσιευμένα στοιχεία, για στήριξη του συνδυασμού του Νάνου από συγκεκριμένο πολιτικό φορέα, αυτά δεν είναι αρκετά να τοποθετήσουν έναν συνδυασμό στο πολιτικό φάσμα και δεν λήφθησαν υπόψη στους υπολογισμούς της εργασίας.
12ον. Τα profile των υποψηφίων Δημάρχων:
13ον. Από την επισταμένη ανάλυση των αποτελεσμάτων των προηγούμενων δύο εκλογικών αναμετρήσεων, λαμβανομένων υπόψη και των τριών στον πρώην Δήμο Πλαστήρα, προέκυψε ότι, το 57,2% του εκλογικού σώματος αποτελεί το αρραγές Τσιαντικό μέτωπο, και το υπόλοιπο 42,8% το αντιΤσιαντικό. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προέκυψε είναι ότι από το 42,8% αφαιρουμένου το σταθερό 6,5% της Λαικής Συσπείρωσης, το υπόλοιπο 6,3% του εκλογικού σώματος διάκειται ουδέτερα προς φιλικά προς το Τσιαντικό μέτωπο και κάτω από προϋποθέσεις μέρος του επιλέγει να ταχθεί υπέρ αυτού, ενισχύοντάς το επιπλέον. Επιλέγοντας 3 από τις τιμές (κατώτατη, μεσαία και ανώτερη) του εύρους διακύμανσης αυτής της μεταβλητής, διαπιστώθηκε ότι αυτές είναι καθοριστικές για το εύρος της αυτοδυναμίας. Αυτό το στοιχείο αποτελεί άλλο ένα από τα βασικότερα στοιχεία της εκπόνησης της εργασίας.
ΑΝΑΛΥΣΗ:
14ον. Ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων ατόμων που συγκροτούν τα ψηφοδέλτια, συνολικά σε δημοτικό και τοπικό επίπεδο, είναι 213 άτομα (Τσιαντής 84, Νάνος 27, Ελευθερίου 37 και Ανεξάρτητα Κοινοτικά Συμβούλια 65).
1η Υπόθεση εργασίας: Κάθε υποψήφιος, από τον στενό και μόνο οικογενειακό του κύκλο, αντλεί κατά μ.ο. 10 ψήφους οι οποίοι αποκαλούνται Δυναμική Βάσης. Το άθροισμα αυτών των Βάσεων Δυναμικής, ξεχωριστά για κάθε συνδυασμό, αποτελεί την εφαλτήρια Δυναμική Βάση του συνδυασμού. Συνεπώς, οι Βάσεις Δυναμικής των προαναφερθέντων συνδυασμών, σύμφωνα πάντα με τον αριθμό των ατόμων που περιλαμβάνονται στα ανακοινωθέντα ψηφοδέλτια, αρχικώς σε πρώτη φάση διαμορφώνονται ως εξής: Τσιαντής 840 ψήφοι, Νάνος 270 και Ελευθερίου 370. Με δεδομένο ότι η τιμή του ε.μ. θα είναι αυξημένη, τότε η αντιστοιχία αυτών των ψήφων σε έδρες θα είναι αυτή που φαίνεται στον Πίνακα 1 που ακολουθεί:
Επισήμανση: Στους μετέπειτα υπολογισμούς, η Δυναμική Βάση του Ελευθερίου, παραμένει σταθερά η ίδια.
Επίσης, Δυναμική Βάσης έχουν και οι 65 υποψήφιοι κοινοτικοί σύμβουλοι, των 9 Ανεξάρτητων κοινοτικών ψηφοδελτίων και των 3 κοινών ψηφοδελτίων των κοινοτήτων με πληθυσμό κάτω από 300 κατοίκους, η οποία Βάση υπολογίσθηκε σε 650 ψήφους. Με δεδομένο ότι αυτή η Δυναμική Βάσης των Ανεξάρτητων ψηφοδελτίων θα κληθεί να επιλέξει έναν από τους 2 συνδυασμούς (ή Τσιαντή, ή Νάνο,) τότε τα σενάρια επιλογών της είναι δύο.
1ον. Σενάριο: Εάν εξ ολοκλήρου ανήκει στο αντιΤσιαντικό μέτωπο, τότε θα επιλέξει να υποστηρίξει τον Νάνο.
2ον. Σενάριο: Εάν είναι ανεξάρτητη όπως δήλωσε, τότε η κατανομή θα είναι 57,2% υπέρ του Τσιαντή και 42,8% υπέρ του Νάνου (Βλέπε 13ον ). Από την κατανομή που ακολουθεί, εκτιμάται ότι η Δυναμική Βάσης του συνδυασμού του Ελευθερίου δεν θα ενισχυθεί, διότι αυτή ήδη έχει εξαντληθεί στην Δυναμική Βάση των υποψηφίων του συνδυασμού. Το ποσοστό δε 6,41% που της αναλογούσε, κατανεμήθηκε αναλογικά στους 2 συνδυασμούς αφού πρώτα αφαιρέθηκε από αυτό το αυξημένο κατά 1,48% ποσοστό των ΛΕΥΚΩΝ ψηφοδελτίων που εκφράσθηκε στον β΄ γύρο των εκλογών του 2010 που εκτιμάται ότι προήλθε από τους ψηφοφόρους της Λαϊκής Συσπείρωσης.
2η Υπόθεση εργασίας: Με επισταμένη ανάλυση, του αριθμού των ψήφων που συγκέντρωσαν για κάθε έναν οι νυν Δημοτικοί Σύμβουλοι και εκ νέου υποψήφιοι, όλων των συνδυασμών, συμπεραίνεται αυτή είναι επίπλαστη! Η πραγματική τους δυναμική είναι σαφώς πολύ μικρότερη. Αναλυτικότερα: Αν υποθέσουμε ότι ένας νυν Δημοτικός Σύμβουλος και εκ νέου υποψήφιος, στις προηγούμενες εκλογές, εκλέχθηκε με 340 ψήφους, τότε, η πραγματική δυναμική του δεν είναι οι 340 ψήφοι, αλλά οι 85. Δηλαδή το πηλίκο του αριθμού 340 διά του αριθμού 4 (340/4= 85). Τα άλλα 2/4 των ψήφων, δηλαδή οι 170 ψήφοι, προέρχονται από το σύστημα της σταυροδοσίας (της 3ης ψήφου από την Ενότητά του και της 4ης ψήφου από την άλλη Δημοτική Ενότητα) όταν αυτό το σύστημα λειτουργήσει στο έπακρο. Το δε υπόλοιπο ¼ των ψήφων, δηλαδή οι υπόλοιποι 85 ψήφοι, προέρχονται από την ΄΄σημαία΄΄ του συνδυασμού με τον οποίο είναι υποψήφιος. Ο προαναφερθείς υπολογισμός δεν είναι ακριβής, αλλά, σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό προσεγγιστικός. Άρα, η ΄΄προίκα ψήφων΄΄ του υπό παραδείγματος Συμβούλου περιορίζεται στους 85 ψήφους περίπου. Με βάση λοιπόν τον υπολογισμό αυτόν, υπολογίσθηκαν οι ΄΄προίκες ψήφων ΄΄ των δημοτικών συμβούλων που μετακινήθηκαν από την συμπολίτευση στην αντιπολίτευση και αντιστρόφως. Τελικώς οι ΄΄μετακομίζουσες προίκες ψήφων΄΄ είναι σχεδόν ισόποσες και επηρεάζουν αμελητέα τις Βάσεις Δυναμικής των 2 συνδυασμών. Με βάση όλων των παραπάνω, καθώς και άλλων παραμέτρων δευτερευούσης σημασίας, η κατανομή των εδρών, λαμβανομένου υπόψη και τις Δυναμικές Βάσεις των συνδυασμών του Πίνακα 1, και έως αυτό το σημείο της εργασίας, είναι αυτή που φαίνεται στον Πίνακα 2 που ακολουθεί:
Παρατήρηση 1η : Εάν εξελιχθεί το 1ο Σενάριο, τότε οι Βάσεις Δυναμικής των δύο συνδυασμών σε έδρες θα είναι ισόποσες. Εάν εξελιχθεί το 2ο Σενάριο, η διαφορά μεταξύ Τσιαντή και Νάνου θα είναι 2 έδρες.
Παρατήρηση 2η : Έως αυτό το σημείο της ανάλυσης, ήδη το 4,1 % του εκλογικού σώματος με την συμμετοχή του και μόνο σε έναν από τους συνδυασμούς ΄΄θεωρητικά΄΄ έχει ψηφίσει. Επίσης, ΄΄παρέσυρε΄΄ σε αυτή την άτυπη αλλά ουσιαστική και πρώιμη ψηφοφορία και το 36,6% των ψηφοφόρων που αποτελούν τις Βάσεις Δυναμικής των. Αθροίζοντας τα προαναφερθέντα αυτά δύο ποσοστά, διαπιστώνεται ότι το 40,7% του εκλογικού σώματος ήδη έχει ψηφίσει! Από το εναπομείναν δε 59,3% αφαιρουμένου του 3,3% περίπου που εκτιμάται ότι θα είναι τα ΛΕΥΚΑ και ΑΚΥΡΑ, απομένει το 56% του εκλογικού σώματος που είναι ο τελικός στόχος των δύο συνδυασμών.
15ον. Προεκλογικό περιβάλλον: Με επισταμένη παρακολούθηση, των διεργασιών ΄΄δόμησης΄΄ του προεκλογικού τοπίου, αλλά, και τις προ αυτού, εξαιρουμένων μερικών άτυχων και αχρείαστων, επιβεβλημένων μεν κατά την άποψη ορισμένων αλλά άκαιρων από πλευράς στρατηγικής, δυσάρεστων εικόνων και στιγμών για την μικρή κοινωνία του Δήμου, αποδείχθηκε ότι αυτές δεν είχαν μόνιμη επιρροή στο εκλογικό σώμα. Και αυτό διότι ο χρόνος εκδήλωσης αυτών έδωσε χρόνο και χώρο για την αντιμετώπισή τους. Επιπρόσθετα, αποτέλεσαν την άτυπη μεν αλλά ουσιαστική δε, οικοδόμηση του προεκλογικού τοπίου. Συνέπεια αυτού ήταν η επισπευσμένη ενεργοποίηση προς την κατεύθυνση κατάρτισης ψηφοδελτίων αμφοτέρων των δύο κυρίων αντίπαλων συνδυασμών. Άμεση αντίδραση παρατηρήθηκε από τον Τσιαντικό μέτωπο, το οποίο πολύ νωρίς, το καλοκαίρι, με ανανεωμένο το ψηφοδέλτιο, και με εκ νέου εισερχόμενα και νεοεισερχόμενα στην αυτοδιοίκηση πρόσωπα με σημαντική επιρροή στην κοινωνία του Δήμου και εκμεταλλευόμενο την καλοκαιρινή παρουσία των ετεροδημοτών, άρχισε να επικοινωνεί τις θέσεις του συνδυασμού. Και ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, στο άλλο μέτωπο, το αντιΤσιαντικό, εκφραζόμενο εκείνο το χρονικό διάστημα, με τους υπό σύσταση τριών ή και τεσσάρων συνδυασμών, επικρατούσε μία ΄΄πολιτικώς νεφελώδης΄΄ πασίδηλη και εμφανέστατη κατάσταση. Τα ερωτήματα πολλά προς ολίγους. Οι απαντήσεις αόριστες από πολλούς. Αυτό είχε ως συνέπεια, πολύ νωρίς, να δομείται ένα θετικό για το Τσιαντικό μέτωπο κλίμα, εντός του 6,3% του εκλογικού σώματος που κινείται πάντα υπό προϋποθέσεις. Συγχρόνως, παθητικό και σε ορισμένα σημεία έως και αρνητικό εξελισσόταν το κλίμα που περιέβαλε το αντίπαλο μέτωπο. Η πρόσφατη απόφαση του Σακελαρίου απελευθέρωσε πολύ σημαντικό μέρος του εκλογικού σώματος του συντηρητικού χώρου το οποίο ενίσχυσε επιπλέον το Τσιαντικό μέτωπο, πλήττοντας ταυτόχρονα και την στρατηγική του αντίπαλου συνδυασμού που ήταν σχεδιασμένη στην ύπαρξη του τέταρτου συνδυασμού. Αποτιμώντας συνολικά και αξιολογώντας τα τεκταινόμενα των δύο περίπου ετών, δεκαπέντε ημέρες πριν τις εκλογές, εκτιμάται ότι τα ποσοστά των δύο μετώπων μεταβλήθηκαν θετικά προς το Τσιαντικό μέτωπο. Η ακριβής μεταβολή των τιμών τους, δεν είναι δυνατόν να αποτυπωθεί σε ποσοστό επί της % . Συμπερασματικά, για τα δεδομένα της εργασίας, το 56% του εκλογικού σώματος υπολογίσθηκε, ότι θα συμπεριφερθεί όπως και στις παρελθούσες εκλογικές αναμετρήσεις. Επίσης, τα δύο Σενάρια που διατυπώθηκαν και φαίνονται στον Πίνακα 1 αναπτύχθηκαν εξαντλώντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία. Με βάση όλων των παραπάνω στοιχείων και υπολογισμών προβλέπεται ότι το αποτέλεσμα των εκλογών θα κριθεί στον α΄ γύρο με βέβαιη την αυτοδυναμία του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού. Το εύρος της αυτοδυναμίας θα κυμανθεί από 9 έως και 11 έδρες. Η διαφορά εδρών μεταξύ του πρώτου και δεύτερου συνδυασμού προβλέπεται ότι θα είναι ή 2 ή 4, αποκλειομένου του αριθμού 0 και 3. Ο συνδυασμός του Τσιαντή προβλέπεται να καταλάβει πολύ πιθανό 9 έδρες, πιθανόν την 10η έδρα, ενώ με σοβαρές αξιώσεις, υπό προϋποθέσεις, θα διεκδικήσει και την 11η έδρα στην β΄ κατανομή. Ο συνδυασμός του Νάνου προβλέπεται να καταλάβει από 5 έως και 7 έδρες. Ο συνδυασμός του Ελευθερίου προβλέπεται να καταλάβει μόνο μία έδρα, χωρίς να είναι βέβαιο αν αυτή προκύψει από την α΄ ή την β΄ κατανομή. Αυτό θα εξαρτηθεί από την αριθμητική τιμή του εκλογικού μέτρου. Συνοπτικά οι τελικές προβλέψεις φαίνονται στον Πίνακα 2 που ακολουθεί:
Τέλος, επιλέχθηκε προς δημοσίευση το πρώτο και κύριο ολοκληρωμένο μέρος της όλης εργασίας που είναι επικεντρωμένο μόνο στο δημοτικό επίπεδο του προεκλογικού περιβάλλοντος του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα. Αν και ορισμένα στοιχεία δεικνύουν ενδιαφέρουσες τιμές και για το κοινοτικό επίπεδο, καθώς και επιδόσεις υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων, αυτές δεν μπορούν να αποτελέσουν την βάση για εκτιμήσεις και ασφαλείς προβλέψεις.
Θανάσης Μαλέτσικας
Υ.Γ. Επειδή οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και τα στοιχεία αδιάσειστα, πριν την βεβιασμένη λοιδορία του παρόντος άρθρου, κρίθηκε σκόπιμο να επισημανθούν στον κάθε αναγνώστη που έχει αυτή την προδιάθεση, οι επακριβείς παρακάτω φράσεις, που ανήκουν σε δημοσιευμένο άρθρο του συντάκτη, της 5ης Αυγούστου 2018, με τίτλο <<Οι εκλογές δεν κερδίζονται με …ευχέλαια>>, το οποίο, αφού τότε σφόδρα λοιδορήθηκε, σήμερα το περιεχόμενό του επιβεβαιώνεται πλήρως.
1. <<…Κάπως έτσι θα οδηγηθούμε στις εκλογές με 3 συνδυασμούς>>.
2. <<…. Από τους 2.000 περίπου των μόνιμων κατοίκων το 10% αυτών συμμετέχουν στα κοινά ως υποψήφιοι και ελάχιστος αριθμός ετεροδημοτών. Δηλαδή περίπου 200 δημότες>>.
3. <<… Ένα άλλο στοιχείο του προεκλογικού αγώνα θα είναι και τα ανεξάρτητα ψηφοδέλτια των τοπικών κοινοτήτων (καινοτομία του νέου νόμου), όπου αυτά συγκροτηθούν. Αυτά θα αποτελέσουν στόχο των συνδυασμών που δεν θα καταφέρουν να έχουν πλήρη ψηφοδέλτια. Οι ελλιπείς αυτοί συνδυασμοί (μικροί), με δημόσια δήλωσή τους και με πρόσχημα τον ΄΄σεβασμό περί ανεξαρτησίας΄΄ θα στηρίξουν τα ανεξάρτητα τοπικά ψηφοδέλτια αφενός μεν για να καλύψουν την εμφανή αδυναμία τους για κατάρτιση πλήρους ψηφοδελτίου και αφετέρου ελπίζοντας στην συμπάθεια ορισμένων ψηφοφόρων. Κοινώς κατά τα λεγόμενα ΄΄ελεήστε τον πτωχό΄΄>>.
4. <<… Στην αφετηρία εκτιμάται ότι θα βρίσκονται οι υποψηφιότητες του νυν Δημάρχου με πλήρες ψηφοδέλτιο και της ΄΄Λαικής Συσπείρωσης΄΄>>.
5. <<… Εκτιμάται ότι και οι δύο αυτοί συνδυασμοί θα πετύχουν τους στόχους τους. Η Λαϊκή Συσπείρωση που θα διατηρήσει ή και αυξήσει ελαφρώς το ποσοστό της εκλέγοντας έναν Δημοτικό Σύμβουλο και ο συνδυασμός του νυν Δημάρχου επιτυγχάνοντας να έρθει πρώτος σε ψήφους>>.
Δήμος Λίμνης Πλαστήρα: Δημιουργήθηκε το 2010 με την αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του σχεδίου ΄΄Καλλικράτης΄΄, με την συνένωση των ορεινών Δήμων Νεβρόπολης (7 κοινότητες) και Πλαστήρα (5 κοινότητες) που σήμερα αποτελούν και τις δύο ομώνυμες Δημοτικές Ενότητες. Η έδρα του είναι το Μορφοβούνι. Οι εγγεγραμμένοι δημότες είναι 8.183 εκ των οποίων οι μόνιμοι κάτοικοι είναι περίπου 2.500. Κατ΄ εξοχήν τουριστικός Δήμος που δέχεται περίπου 150.000 επισκέπτες ετησίως. Οι επικείμενες αυτοδιοικητικές εκλογές είναι οι τρίτες στην σειρά που θα διενεργηθούν στον Δήμο.
Δεδομένα:
Για την εκπόνηση του άρθρου αντλήθηκαν όλα τα στοιχεία που προέκυψαν από τις εκλογικές αναμετρήσεις των δύο τελευταίων δεκαετιών, κυρίως σε αυτοδιοικητικό και δευτερευόντως σε εθνικό επίπεδο και ευρωεκλογών, τα αποτελέσματα των οποίων δημιούργησαν μία ΄΄δεξαμενή΄΄ ικανού αριθμού σημαντικών στοιχείων, των οποίων η μελέτη τους, βασιζόμενη στην ανάλυση και την συσχέτιση μεταξύ των, εξάγει συμπεράσματα, των οποίων ο τελικός χαρακτηρισμός των θα δοθεί την επομένη των εκλογών. Έως τότε φυσικό είναι αυτά λοιδορούμενα να αμφισβητούνται.
Αναλυτικά:
1ον. Το προεκλογικό περιβάλλον στον Δήμο άρχισε να διαμορφώνεται πολύ νωρίς, το φθινόπωρο του 2017, όταν από την ομάδα του νυν Δημάρχου, αριθμός δημοτικών συμβούλων διαφοροποιήθηκε από τις θέσεις του συνδυασμού, εναρμονίστηκε πλήρως με την μείζονα αντιπολίτευση και έκτοτε συνυπάρχουν πολιτικώς. Σήμερα αποτελούν και τον πυρήνα του κυρίως αντίπαλου συνδυασμού. Αυτής της κίνησης, προηγήθηκε η σύμπλευση αριθμού δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης με τις θέσεις της συμπολίτευσης. Αυτές, οι εκατέρωθεν μετακινήσεις, προφανώς υποδηλώνουν ότι άπαντα τα μετακινούμενα άτομα βρισκόταν από την αρχή σε λάθος συνδυασμούς!
2ον. Παρά την φαινομενικά εύκολη κατάρτιση ενός συνδυασμού, όπως ο νόμος <<Κλεισθένη>> ευνοεί, η ανεύρεση των κατάλληλων και διαθέσιμων ατόμων να συμμετάσχουν είναι ζητούμενο πολύ δύσκολα να ικανοποιηθεί, τουλάχιστον για την κατάρτιση ενός συνδυασμού με αξιώσεις για το αποτέλεσμα των εκλογών. Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας είναι η κατάθεση ψηφοδελτίων μόνο από τρεις συνδυασμούς που τελικώς θα αναμετρηθούν στις επικείμενες εκλογές. Αυτοί δε είναι:
- Ο συνδυασμός ΄΄Η Λίμνη Πλαστήρα Μπροστά΄΄ με επικεφαλή τον Τσιαντή Δημήτριο απαρτιζόμενος από 84 άτομα.
- Ο συνδυασμός ΄΄ Νέοι Ορίζοντες΄΄ με επικεφαλή τον Νάνο Παναγιώτη απαρτιζόμενος από 27 άτομα.
Το εκλογικό περιβάλλον συμπληρώνουν και 65 άτομα που απαρτίζουν τα ανεξάρτητα ψηφοδέλτια των υποψηφίων κοινοτικών συμβούλων.
3ον. Για 3η συνεχή εκλογική αναμέτρηση καταγράφεται σταθερή κλιμακούμενη μείωση των εγγεγραμμένων δημοτών της τάξης του 4,3 % από δημιουργίας του Δήμου το 2010. Τα αίτια αυτής της μείωσης δεν αποτέλεσαν αντικείμενο εξέτασης της παρούσας εργασίας.
4ον. Από το σύνολο των εγγεγραμμένων δημοτών, το 31% είναι οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου ενώ το υπόλοιπο 69% είναι ετεροδημότες, που διαμένουν κυρίως στην Αττική και στις θεσσαλικές πόλεις. Παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος του εκλογικού σώματος, ναι μεν δεν διαμένει μόνιμα στον Δήμο, αλλά, τελικά αυτό είναι που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα των εκλογών. Πρόκειται δηλαδή για ένα ΄΄target group΄΄ - κατά την τοπική λαλιά της περιοχής - που όλοι οι υποψήφιοι, επικεφαλείς και σύμβουλοι, θα πρέπει να απευθυνθούν και να επικοινωνήσουν τις θέσεις τους, πέραν φυσικά των μόνιμων κατοίκων.
5ον. Οι εγγεγραμμένοι στην Δημοτική Ενότητα Νεβρόπολης αποτελούν το 52,17% του εκλογικού σώματος, ενώ το υπόλοιπο 47,83 % την Δημοτική Ενότητα Πλαστήρα. Ακριβώς αντίθετα συμβαίνει με τους μόνιμους κατοίκους, ο αριθμός των οποίων στην Δημοτική Ενότητα Νεβρόπολης είναι μικρότερος από τον αριθμό της Δημοτικής Ενότητας Πλαστήρα. Με βάση λοιπόν αυτής της δεύτερης διαφοράς, από τις 17 συνολικά έδρες του Δημοτικού Συμβουλίου, οι 9 θα κατανεμηθούν στους υποψηφίους των συνδυασμών της Δημοτικής Ενότητας Πλαστήρα και οι 8 στους υποψηφίους των συνδυασμών της Δημοτικής Ενότητας Νεβρόπολης.
6ον. Από το σύνολο των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους, εκτιμάται ότι θα προσέλθει στις κάλπες το 64%. Πιθανή αύξηση αυτού του ποσοστού θα οφείλεται στο κλίμα των ευρωεκλογών. Δηλαδή αν αυτές λάβουν και εθνικό χαρακτήρα ή όχι. Εκτιμάται ότι εάν συμβεί το πρώτο, το ποσοστό συμμετοχής πιθανόν να φθάσει έως και στο 67%. Κάθε μεγαλύτερη τιμή αυτού του ποσοστού είναι εκτός προβλέψεων.
7ον. Τα ΑΚΥΡΑ ψηφοδέλτια καταγράφουν μία μείωση από το 3,11% των εκλογών του 2010, στο 1,78% στις εκλογές του 2014. Αυτή η μείωση οφειλόταν κυρίως στην βελτίωση της κατανόησης, εκ μέρους των δημοτών, του νέου τρόπου σταυροδοσίας. Στις επικείμενες εκλογές, εκτιμάται ότι αυτό το ποσοστό θα παρουσιάσει μία μικρή αύξηση λόγω της πολυπλοκότητας που παρουσιάζουν αυτές (4 κάλπες). Τα ΛΕΥΚΑ ψηφοδέλτια και στις δύο προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις κατέγραψαν σταθερό ποσοστό της τάξης του 0.75%. Αυτό καταδεικνύει ότι ένας σταθερός αριθμός ψηφοφόρων δεν τους εκφράζουν οι συμμετέχοντες στις εκλογές συνδυασμοί. Αθροίζοντας τα ποσοστά των ΑΚΥΡΩΝ και ΛΕΥΚΩΝ ψηφοδελτίων το σύνολό τους είναι 2,5% με πρόβλεψη αυτό να φθάσει το 3,5%. Για ένα μικρό εκλογικό σώμα, αυτό το ποσοστό αναλογεί περίπου σε μία έδρα στο Δ.Σ. και καθόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό-στόχο για τους υποψηφίους.
8ον. Η τιμή του εκλογικού μέτρου (ε.μ.) κατά τις δύο προεκλογικές αναμετρήσεις, παρουσίασε μία αύξηση 20 μονάδων, δηλαδή από 244 το 2010, σε 264 το 2014. Με την μείωση των εδρών από 21 σε 17, συναρτήσει και το ποσοστό των έγκυρων ψηφοδελτίων, εκτιμάται ότι η τιμή του ε.μ. θα αυξηθεί κατά πολύ, καθιστώντας αρκετά ανταγωνιστική την εκλογή των υποψηφίων δημοτικών συμβούλων. Το εύρος των τιμών διακύμανσής του υπολογίζεται ότι θα είναι από 294 έως και 313 μονάδες, χωρίς να αποκλείεται και το ενδεχόμενο υπέρβασης αυτής της τιμής υπό προϋποθέσεις.
9ον. Η ιεράρχηση των κριτηρίων βάσει της οποίας οι ψηφοφόροι επιλέγουν να σταυροδοτήσουν τους υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους χαρακτηρίζεται ως πλήρως εγωκεντρική. Με κυρίαρχο κριτήριο την στενή οικογενειακή σχέση, έπονται κατά σειρά το στοιχείο του τοπικισμού, οι φιλικές σχέσεις, η κομματική συνταύτιση με τον υποψήφιο, και τέλος η προσωπικότητα και ικανότητες του υποψηφίου. Συμπερασματικά θα λέγαμε επιβεβαιώνεται απόλυτα το Θεώρημα του Άροου.
10ον. Η συμμετοχή του συνδυασμού της ΄΄Λαικής Συσπείρωσης΄΄ για 3η συνεχή εκλογική αναμέτρηση, εμφανίζεται ότι τείνει να παγιωθεί στην αυτοδιοίκηση της περιοχής με το ποσοστό 6,5%. Ανατρέχοντας στα αποτελέσματα των βουλευτικών εκλογών διαπιστώνεται ότι το πολιτικός φορέας επιτυγχάνει ακριβώς τα ίδια ποσοστά. Συνεπώς επιβεβαιώνεται πλήρως ότι, συνδυασμός και κόμμα, έχουν την ίδια δυναμική που προέρχεται πιθανότατα από το ίδιο κομμάτι του εκλογικού σώματος. Αν και στην ΄΄Λαϊκή Συσπείρωση΄΄ συμμετέχουν ως υποψήφιοι πολύ αξιόλογα πρόσωπα, φαίνεται ότι η κομματική τους περιχαράκωση αποτελεί εμπόδιο στην προσέλκυση ψηφοφόρων άλλων κομματικών προτιμήσεων, έστω τουλάχιστον και σε επίπεδο αυτοδιοίκησης .
11ον. Από την ανάλυση των χαρακτηριστικών του κάθε συνδυασμού και εστιάζοντας στην κομματική χροιά αυτών προκύπτει ότι, μόνο στον συνδυασμό του Ελευθερίου αυτή είναι εμφανέστατη και ταυτιζόμενη με ένα συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα και μόνο. Ο συνδυασμός του Τσιαντή τοποθετείται στο ευρύ κέντρο και συντηρητικό χώρο του πολιτικού φάσματος, όπως και στο παρελθόν και οι άλλοι συνδυασμοί που είχε συγκροτήσει, αναδεικνύοντας έτσι το ανεξάρτητο από κομματικές εξαρτήσεις χαρακτηριστικό. Αν και υπάρχουν δύο δημοσιευμένα στοιχεία, για στήριξη του συνδυασμού του Νάνου από συγκεκριμένο πολιτικό φορέα, αυτά δεν είναι αρκετά να τοποθετήσουν έναν συνδυασμό στο πολιτικό φάσμα και δεν λήφθησαν υπόψη στους υπολογισμούς της εργασίας.
12ον. Τα profile των υποψηφίων Δημάρχων:
- Ο Τσιαντής, νυν Δήμαρχος, διεκδικεί για 6η θητεία το Δημαρχιακό Αξίωμα, ενώ το πολιτικό του βιογραφικό συμπληρώνουν, η μία θητεία ως Πρόεδρος στην Κοινότητα Μορφοβουνίου, οι τέσσερις θητείες στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) με την στήριξη των 2/3 των Δημάρχων της χώρας, και οι δύο θητείες στο ΤΠκΔ. Κύριο και αναγνωρίσιμο επίτευγμά του θεωρείται η καθοριστική συμβολή του στην δημιουργία του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα με την αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του Καλλικράτη. Ο συνδυασμός του είναι ανανεωμένος σε νέα πρόσωπα στην αυτοδιοίκηση σε ποσοστό 75% με εκ νέου εισερχόμενους και νεοεισερχόμενους στην αυτοδιοίκηση.
- Ο Νάνος, διεκδικεί για πρώτη φορά το Δημαρχιακό Αξίωμα και η αυτοδιοικητική εμπειρία του περιορίζεται στην μία θητεία, αυτή του Προέδρου του Δ.Σ. του πρώην Δήμου Πλαστήρα. Ο συνδυασμός του είναι συγκροτημένος με πρώην συμβούλους του νυν Δημάρχου, της αντιπολίτευσης και με εκ νέου εισερχόμενους και νεοεισερχόμενους στην αυτοδιοίκηση.
- Ο Ελεθερίου, διεκδικητής για τρίτη φορά, με εμπειρία δύο θητειών στην ελάσσονα αντιπολίτευση. Ο συνδυασμός του είναι ανανεωμένος σε νέα πρόσωπα στην αυτοδιοίκηση.
13ον. Από την επισταμένη ανάλυση των αποτελεσμάτων των προηγούμενων δύο εκλογικών αναμετρήσεων, λαμβανομένων υπόψη και των τριών στον πρώην Δήμο Πλαστήρα, προέκυψε ότι, το 57,2% του εκλογικού σώματος αποτελεί το αρραγές Τσιαντικό μέτωπο, και το υπόλοιπο 42,8% το αντιΤσιαντικό. Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που προέκυψε είναι ότι από το 42,8% αφαιρουμένου το σταθερό 6,5% της Λαικής Συσπείρωσης, το υπόλοιπο 6,3% του εκλογικού σώματος διάκειται ουδέτερα προς φιλικά προς το Τσιαντικό μέτωπο και κάτω από προϋποθέσεις μέρος του επιλέγει να ταχθεί υπέρ αυτού, ενισχύοντάς το επιπλέον. Επιλέγοντας 3 από τις τιμές (κατώτατη, μεσαία και ανώτερη) του εύρους διακύμανσης αυτής της μεταβλητής, διαπιστώθηκε ότι αυτές είναι καθοριστικές για το εύρος της αυτοδυναμίας. Αυτό το στοιχείο αποτελεί άλλο ένα από τα βασικότερα στοιχεία της εκπόνησης της εργασίας.
ΑΝΑΛΥΣΗ:
14ον. Ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων ατόμων που συγκροτούν τα ψηφοδέλτια, συνολικά σε δημοτικό και τοπικό επίπεδο, είναι 213 άτομα (Τσιαντής 84, Νάνος 27, Ελευθερίου 37 και Ανεξάρτητα Κοινοτικά Συμβούλια 65).
1η Υπόθεση εργασίας: Κάθε υποψήφιος, από τον στενό και μόνο οικογενειακό του κύκλο, αντλεί κατά μ.ο. 10 ψήφους οι οποίοι αποκαλούνται Δυναμική Βάσης. Το άθροισμα αυτών των Βάσεων Δυναμικής, ξεχωριστά για κάθε συνδυασμό, αποτελεί την εφαλτήρια Δυναμική Βάση του συνδυασμού. Συνεπώς, οι Βάσεις Δυναμικής των προαναφερθέντων συνδυασμών, σύμφωνα πάντα με τον αριθμό των ατόμων που περιλαμβάνονται στα ανακοινωθέντα ψηφοδέλτια, αρχικώς σε πρώτη φάση διαμορφώνονται ως εξής: Τσιαντής 840 ψήφοι, Νάνος 270 και Ελευθερίου 370. Με δεδομένο ότι η τιμή του ε.μ. θα είναι αυξημένη, τότε η αντιστοιχία αυτών των ψήφων σε έδρες θα είναι αυτή που φαίνεται στον Πίνακα 1 που ακολουθεί:
Πίνακας 1. ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΔΡΩΝ (1η φάση) | ||
Κατανομή Εδρών ανάλογα με τον αριθμό Υποψηφίων | ||
ΤΣΙΑΝΤΗΣ έδρες |
ΝΑΝΟΣ έδρες |
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ έδρες |
2 | 0 | 1 |
Επισήμανση: Στους μετέπειτα υπολογισμούς, η Δυναμική Βάση του Ελευθερίου, παραμένει σταθερά η ίδια.
Επίσης, Δυναμική Βάσης έχουν και οι 65 υποψήφιοι κοινοτικοί σύμβουλοι, των 9 Ανεξάρτητων κοινοτικών ψηφοδελτίων και των 3 κοινών ψηφοδελτίων των κοινοτήτων με πληθυσμό κάτω από 300 κατοίκους, η οποία Βάση υπολογίσθηκε σε 650 ψήφους. Με δεδομένο ότι αυτή η Δυναμική Βάσης των Ανεξάρτητων ψηφοδελτίων θα κληθεί να επιλέξει έναν από τους 2 συνδυασμούς (ή Τσιαντή, ή Νάνο,) τότε τα σενάρια επιλογών της είναι δύο.
1ον. Σενάριο: Εάν εξ ολοκλήρου ανήκει στο αντιΤσιαντικό μέτωπο, τότε θα επιλέξει να υποστηρίξει τον Νάνο.
2ον. Σενάριο: Εάν είναι ανεξάρτητη όπως δήλωσε, τότε η κατανομή θα είναι 57,2% υπέρ του Τσιαντή και 42,8% υπέρ του Νάνου (Βλέπε 13ον ). Από την κατανομή που ακολουθεί, εκτιμάται ότι η Δυναμική Βάσης του συνδυασμού του Ελευθερίου δεν θα ενισχυθεί, διότι αυτή ήδη έχει εξαντληθεί στην Δυναμική Βάση των υποψηφίων του συνδυασμού. Το ποσοστό δε 6,41% που της αναλογούσε, κατανεμήθηκε αναλογικά στους 2 συνδυασμούς αφού πρώτα αφαιρέθηκε από αυτό το αυξημένο κατά 1,48% ποσοστό των ΛΕΥΚΩΝ ψηφοδελτίων που εκφράσθηκε στον β΄ γύρο των εκλογών του 2010 που εκτιμάται ότι προήλθε από τους ψηφοφόρους της Λαϊκής Συσπείρωσης.
2η Υπόθεση εργασίας: Με επισταμένη ανάλυση, του αριθμού των ψήφων που συγκέντρωσαν για κάθε έναν οι νυν Δημοτικοί Σύμβουλοι και εκ νέου υποψήφιοι, όλων των συνδυασμών, συμπεραίνεται αυτή είναι επίπλαστη! Η πραγματική τους δυναμική είναι σαφώς πολύ μικρότερη. Αναλυτικότερα: Αν υποθέσουμε ότι ένας νυν Δημοτικός Σύμβουλος και εκ νέου υποψήφιος, στις προηγούμενες εκλογές, εκλέχθηκε με 340 ψήφους, τότε, η πραγματική δυναμική του δεν είναι οι 340 ψήφοι, αλλά οι 85. Δηλαδή το πηλίκο του αριθμού 340 διά του αριθμού 4 (340/4= 85). Τα άλλα 2/4 των ψήφων, δηλαδή οι 170 ψήφοι, προέρχονται από το σύστημα της σταυροδοσίας (της 3ης ψήφου από την Ενότητά του και της 4ης ψήφου από την άλλη Δημοτική Ενότητα) όταν αυτό το σύστημα λειτουργήσει στο έπακρο. Το δε υπόλοιπο ¼ των ψήφων, δηλαδή οι υπόλοιποι 85 ψήφοι, προέρχονται από την ΄΄σημαία΄΄ του συνδυασμού με τον οποίο είναι υποψήφιος. Ο προαναφερθείς υπολογισμός δεν είναι ακριβής, αλλά, σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό προσεγγιστικός. Άρα, η ΄΄προίκα ψήφων΄΄ του υπό παραδείγματος Συμβούλου περιορίζεται στους 85 ψήφους περίπου. Με βάση λοιπόν τον υπολογισμό αυτόν, υπολογίσθηκαν οι ΄΄προίκες ψήφων ΄΄ των δημοτικών συμβούλων που μετακινήθηκαν από την συμπολίτευση στην αντιπολίτευση και αντιστρόφως. Τελικώς οι ΄΄μετακομίζουσες προίκες ψήφων΄΄ είναι σχεδόν ισόποσες και επηρεάζουν αμελητέα τις Βάσεις Δυναμικής των 2 συνδυασμών. Με βάση όλων των παραπάνω, καθώς και άλλων παραμέτρων δευτερευούσης σημασίας, η κατανομή των εδρών, λαμβανομένου υπόψη και τις Δυναμικές Βάσεις των συνδυασμών του Πίνακα 1, και έως αυτό το σημείο της εργασίας, είναι αυτή που φαίνεται στον Πίνακα 2 που ακολουθεί:
Πίνακας 2. ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΔΡΩΝ (2η φάση) | |||
Σενάρια |
Κατανομή Εδρών | ||
ΤΣΙΑΝΤΗΣ έδρες |
ΝΑΝΟΣ έδρες |
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ έδρες |
|
1ο Σενάριο | 2 | 2 | 1 |
2ο Σενάριο | 3 | 1 |
Παρατήρηση 1η : Εάν εξελιχθεί το 1ο Σενάριο, τότε οι Βάσεις Δυναμικής των δύο συνδυασμών σε έδρες θα είναι ισόποσες. Εάν εξελιχθεί το 2ο Σενάριο, η διαφορά μεταξύ Τσιαντή και Νάνου θα είναι 2 έδρες.
Παρατήρηση 2η : Έως αυτό το σημείο της ανάλυσης, ήδη το 4,1 % του εκλογικού σώματος με την συμμετοχή του και μόνο σε έναν από τους συνδυασμούς ΄΄θεωρητικά΄΄ έχει ψηφίσει. Επίσης, ΄΄παρέσυρε΄΄ σε αυτή την άτυπη αλλά ουσιαστική και πρώιμη ψηφοφορία και το 36,6% των ψηφοφόρων που αποτελούν τις Βάσεις Δυναμικής των. Αθροίζοντας τα προαναφερθέντα αυτά δύο ποσοστά, διαπιστώνεται ότι το 40,7% του εκλογικού σώματος ήδη έχει ψηφίσει! Από το εναπομείναν δε 59,3% αφαιρουμένου του 3,3% περίπου που εκτιμάται ότι θα είναι τα ΛΕΥΚΑ και ΑΚΥΡΑ, απομένει το 56% του εκλογικού σώματος που είναι ο τελικός στόχος των δύο συνδυασμών.
15ον. Προεκλογικό περιβάλλον: Με επισταμένη παρακολούθηση, των διεργασιών ΄΄δόμησης΄΄ του προεκλογικού τοπίου, αλλά, και τις προ αυτού, εξαιρουμένων μερικών άτυχων και αχρείαστων, επιβεβλημένων μεν κατά την άποψη ορισμένων αλλά άκαιρων από πλευράς στρατηγικής, δυσάρεστων εικόνων και στιγμών για την μικρή κοινωνία του Δήμου, αποδείχθηκε ότι αυτές δεν είχαν μόνιμη επιρροή στο εκλογικό σώμα. Και αυτό διότι ο χρόνος εκδήλωσης αυτών έδωσε χρόνο και χώρο για την αντιμετώπισή τους. Επιπρόσθετα, αποτέλεσαν την άτυπη μεν αλλά ουσιαστική δε, οικοδόμηση του προεκλογικού τοπίου. Συνέπεια αυτού ήταν η επισπευσμένη ενεργοποίηση προς την κατεύθυνση κατάρτισης ψηφοδελτίων αμφοτέρων των δύο κυρίων αντίπαλων συνδυασμών. Άμεση αντίδραση παρατηρήθηκε από τον Τσιαντικό μέτωπο, το οποίο πολύ νωρίς, το καλοκαίρι, με ανανεωμένο το ψηφοδέλτιο, και με εκ νέου εισερχόμενα και νεοεισερχόμενα στην αυτοδιοίκηση πρόσωπα με σημαντική επιρροή στην κοινωνία του Δήμου και εκμεταλλευόμενο την καλοκαιρινή παρουσία των ετεροδημοτών, άρχισε να επικοινωνεί τις θέσεις του συνδυασμού. Και ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, στο άλλο μέτωπο, το αντιΤσιαντικό, εκφραζόμενο εκείνο το χρονικό διάστημα, με τους υπό σύσταση τριών ή και τεσσάρων συνδυασμών, επικρατούσε μία ΄΄πολιτικώς νεφελώδης΄΄ πασίδηλη και εμφανέστατη κατάσταση. Τα ερωτήματα πολλά προς ολίγους. Οι απαντήσεις αόριστες από πολλούς. Αυτό είχε ως συνέπεια, πολύ νωρίς, να δομείται ένα θετικό για το Τσιαντικό μέτωπο κλίμα, εντός του 6,3% του εκλογικού σώματος που κινείται πάντα υπό προϋποθέσεις. Συγχρόνως, παθητικό και σε ορισμένα σημεία έως και αρνητικό εξελισσόταν το κλίμα που περιέβαλε το αντίπαλο μέτωπο. Η πρόσφατη απόφαση του Σακελαρίου απελευθέρωσε πολύ σημαντικό μέρος του εκλογικού σώματος του συντηρητικού χώρου το οποίο ενίσχυσε επιπλέον το Τσιαντικό μέτωπο, πλήττοντας ταυτόχρονα και την στρατηγική του αντίπαλου συνδυασμού που ήταν σχεδιασμένη στην ύπαρξη του τέταρτου συνδυασμού. Αποτιμώντας συνολικά και αξιολογώντας τα τεκταινόμενα των δύο περίπου ετών, δεκαπέντε ημέρες πριν τις εκλογές, εκτιμάται ότι τα ποσοστά των δύο μετώπων μεταβλήθηκαν θετικά προς το Τσιαντικό μέτωπο. Η ακριβής μεταβολή των τιμών τους, δεν είναι δυνατόν να αποτυπωθεί σε ποσοστό επί της % . Συμπερασματικά, για τα δεδομένα της εργασίας, το 56% του εκλογικού σώματος υπολογίσθηκε, ότι θα συμπεριφερθεί όπως και στις παρελθούσες εκλογικές αναμετρήσεις. Επίσης, τα δύο Σενάρια που διατυπώθηκαν και φαίνονται στον Πίνακα 1 αναπτύχθηκαν εξαντλώντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία. Με βάση όλων των παραπάνω στοιχείων και υπολογισμών προβλέπεται ότι το αποτέλεσμα των εκλογών θα κριθεί στον α΄ γύρο με βέβαιη την αυτοδυναμία του πρώτου σε ψήφους συνδυασμού. Το εύρος της αυτοδυναμίας θα κυμανθεί από 9 έως και 11 έδρες. Η διαφορά εδρών μεταξύ του πρώτου και δεύτερου συνδυασμού προβλέπεται ότι θα είναι ή 2 ή 4, αποκλειομένου του αριθμού 0 και 3. Ο συνδυασμός του Τσιαντή προβλέπεται να καταλάβει πολύ πιθανό 9 έδρες, πιθανόν την 10η έδρα, ενώ με σοβαρές αξιώσεις, υπό προϋποθέσεις, θα διεκδικήσει και την 11η έδρα στην β΄ κατανομή. Ο συνδυασμός του Νάνου προβλέπεται να καταλάβει από 5 έως και 7 έδρες. Ο συνδυασμός του Ελευθερίου προβλέπεται να καταλάβει μόνο μία έδρα, χωρίς να είναι βέβαιο αν αυτή προκύψει από την α΄ ή την β΄ κατανομή. Αυτό θα εξαρτηθεί από την αριθμητική τιμή του εκλογικού μέτρου. Συνοπτικά οι τελικές προβλέψεις φαίνονται στον Πίνακα 2 που ακολουθεί:
Πίνακας 2. ΤΕΛΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΕΔΡΩΝ | |||
Σενάρια κατανομής εδρών με βάση την επικράτηση ενός εκ των δύο Σεναρίων του Πίνακα 2 |
Επικεφαλείς Συνδυασμών | ||
ΤΣΙΑΝΤΗΣ έδρες |
ΝΑΝΟΣ έδρες |
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ έδρες |
|
1ο ΠΟΛΥ ΠΙΘΑΝΟ ( με την προϋπόθεση επικράτησης του 1ου Σεναρίου) |
9 |
7 |
1 από την ά ή β΄ κατανομή |
2ο ΠΙΘΑΝΟ ( με την προϋπόθεση επικράτησης του 2ου Σεναρίου ) |
10 |
6 |
|
3ο ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΠΙΘΑΝΟ (κάτω από εξαιρετικές προϋποθέσεις) |
11 |
5 |
Τέλος, επιλέχθηκε προς δημοσίευση το πρώτο και κύριο ολοκληρωμένο μέρος της όλης εργασίας που είναι επικεντρωμένο μόνο στο δημοτικό επίπεδο του προεκλογικού περιβάλλοντος του Δήμου Λίμνης Πλαστήρα. Αν και ορισμένα στοιχεία δεικνύουν ενδιαφέρουσες τιμές και για το κοινοτικό επίπεδο, καθώς και επιδόσεις υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων, αυτές δεν μπορούν να αποτελέσουν την βάση για εκτιμήσεις και ασφαλείς προβλέψεις.
<< Μια καλή ομιλία πρέπει να είναι σαν τη φούστα μιας γυναίκας: αρκετά μακριά, ώστε να καλύπτει το θέμα και αρκετά κοντή ώστε να προκαλεί ενδιαφέρον. Ουίνστον Τσώρτσιλ: .>>
Θανάσης Μαλέτσικας
Υ.Γ. Επειδή οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και τα στοιχεία αδιάσειστα, πριν την βεβιασμένη λοιδορία του παρόντος άρθρου, κρίθηκε σκόπιμο να επισημανθούν στον κάθε αναγνώστη που έχει αυτή την προδιάθεση, οι επακριβείς παρακάτω φράσεις, που ανήκουν σε δημοσιευμένο άρθρο του συντάκτη, της 5ης Αυγούστου 2018, με τίτλο <<Οι εκλογές δεν κερδίζονται με …ευχέλαια>>, το οποίο, αφού τότε σφόδρα λοιδορήθηκε, σήμερα το περιεχόμενό του επιβεβαιώνεται πλήρως.
1. <<…Κάπως έτσι θα οδηγηθούμε στις εκλογές με 3 συνδυασμούς>>.
2. <<…. Από τους 2.000 περίπου των μόνιμων κατοίκων το 10% αυτών συμμετέχουν στα κοινά ως υποψήφιοι και ελάχιστος αριθμός ετεροδημοτών. Δηλαδή περίπου 200 δημότες>>.
3. <<… Ένα άλλο στοιχείο του προεκλογικού αγώνα θα είναι και τα ανεξάρτητα ψηφοδέλτια των τοπικών κοινοτήτων (καινοτομία του νέου νόμου), όπου αυτά συγκροτηθούν. Αυτά θα αποτελέσουν στόχο των συνδυασμών που δεν θα καταφέρουν να έχουν πλήρη ψηφοδέλτια. Οι ελλιπείς αυτοί συνδυασμοί (μικροί), με δημόσια δήλωσή τους και με πρόσχημα τον ΄΄σεβασμό περί ανεξαρτησίας΄΄ θα στηρίξουν τα ανεξάρτητα τοπικά ψηφοδέλτια αφενός μεν για να καλύψουν την εμφανή αδυναμία τους για κατάρτιση πλήρους ψηφοδελτίου και αφετέρου ελπίζοντας στην συμπάθεια ορισμένων ψηφοφόρων. Κοινώς κατά τα λεγόμενα ΄΄ελεήστε τον πτωχό΄΄>>.
4. <<… Στην αφετηρία εκτιμάται ότι θα βρίσκονται οι υποψηφιότητες του νυν Δημάρχου με πλήρες ψηφοδέλτιο και της ΄΄Λαικής Συσπείρωσης΄΄>>.
5. <<… Εκτιμάται ότι και οι δύο αυτοί συνδυασμοί θα πετύχουν τους στόχους τους. Η Λαϊκή Συσπείρωση που θα διατηρήσει ή και αυξήσει ελαφρώς το ποσοστό της εκλέγοντας έναν Δημοτικό Σύμβουλο και ο συνδυασμός του νυν Δημάρχου επιτυγχάνοντας να έρθει πρώτος σε ψήφους>>.
Βαθμολογήστε το άρθρο:
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια