ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ: ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ, ΚΙΝΗΤΡΑ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+/KA1, καθηγήτριες του Μουσικού Σχολείου Καρδίτσας
συμμετείχαν σε επιμορφωτικό πρόγραμμα στη Φλωρεντία. Το σεμινάριο με θέμα: « Classroom Management Solutions for Teachers: new methologies, effective motivation, cooperation and evaluation strategies. (Διαχείριση σχολικής τάξης: καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, κίνητρα, συνεργατική μάθηση και στρατηγικές αξιολόγησης)». Στη διάρκεια του σεμιναρίου παρουσιάστηκαν και εφαρμόστηκαν στην πράξη πρωτότυπες και ενδιαφέρουσες εναλλακτικές εκπαιδευτικές πρακτικές που μπορούν να εναρμονιστούν ανάλογα στην νεοελληνική εκπαιδευτική διαδικασία.
Ως πρώτη και σημαντικότερη παράμετρος στη σχολική αίθουσα ορίστηκε ο σαφής καθορισμός ενός σύντομου πλαισίου κανόνων «Establishing rules», που αναρτώνται σε εμφανές σημείο της τάξης και αποτελούν το σημείο αναφοράς των εκπαιδευτικών κάθε φορά που οι μαθητευόμενοι παρασύρονται και ξεφεύγουν από τα καθορισμένα όρια συμπεριφοράς.
Η αντίστροφη τάξη (flipped classroom) που αποτελεί ένα πρωτοποριακό εκπαιδευτικό μοντέλο το οποίο ξεφεύγοντας από την παραδοσιακή μορφή της διδασκαλίας αποτέλεσε εντυπωσιακό αντικείμενο προσέγγισης από τους επιμορφούμενους. Η βασική διαφορά ανάμεσα στην αντίστροφη τάξη και στην παραδοσιακή αίθουσα διδασκαλίας είναι ότι οι εκπαιδευτικοί μεταφέρονται από την παράδοση του μαθήματος με διάλεξη (lecture) στην δραστηριότητα (activity) και με το ρόλο τους να αλλάζει από διδάσκων (lecturer – instructor) σε καθοδηγητή και μέντορα (mentor) των μαθητών για να διεκπεραιώσουν τις εργασίες τους (homework). Η παράδοση του μαθήματος μπορεί να γίνεται είτε με τη χρήση συνδέσμων, διαδραστικού υλικού ή με τη χρήση πλατφόρμας για ασύγχρονη εκπαίδευση όπως πχ moodle.
Εξίσου σημαντικό αντικείμενο επιμόρφωσης υπήρξαν τα κίνητρα «Motivation» : στρατηγικές παρακίνησης όλων των μαθητών, ώστε να εμπλέκονται αποτελεσματικά, ο καθένας με τον τρόπο του στην εκπαιδευτική διαδικασία ώστε να αποφεύγονται διασπαστικές συμπεριφορές από μέρους των εκπαιδευόμενων. Η κατευθυντήρια ερώτηση συνδεόμενη άμεσα με τη στοχοθεσία της ενότητας «Ιn Search of the Driving Question», τα εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα «internal –external motivation», η μάθηση μέσα από PBL (Project Basic Learning), η ομαδοσυνεργατική μέθοδος «Collaboration teaching» υπήρξαν αξιόλογες διδακτικές προσεγγίσεις, που επιβεβαίωναν τις ήδη υπάρχουσες ελληνικές.
Εντυπωσιακή ήταν η θεωρητική και πρακτική προσέγγιση της αξιολόγησης «Assessment» μέσω πολλών παραμέτρων ποιοτικής και ποσοτικής κλίμακας, στρατηγικές που ευρωπαϊκά καλούνται «ρουμπρίκες» αξιολόγησης. Η αναζήτηση και αξιοποίηση κατάλληλων μεθόδων αξιολόγησης που συνάδουν με τις σύγχρονες θεωρήσεις και τάσεις της παιδαγωγικής και μαθησιακής διαδικασίας, υπήρξε αξιόλογο αντικείμενο προβληματισμού και συζήτησης στο πλαίσιο της επιμόρφωσης.
Η επιμόρφωση συνοδεύτηκε από ξενάγηση των μνημείων και της ιστορίας της πόλης καθώς και εκδρομή για γνωριμία των παραδοσιακών κάστρων και μνημείων της περιφέρειας της Τοσκάνης.
Οι επιμορφούμενοι εκπαιδευτικοί του Μουσικού Σχολείου Γιαγκίνα Ευφροσύνη, Κοντού Σοφία, Ξηροφώτου Χριστίνα, Τσιοπούλου Δήμητρα και Χαρσούλα Αθηνά, δήλωσαν πως «Το Erasmus+ ως πρόγραμμα της Ε.Ε. για τη στήριξη της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, μαθητών και εκπαιδευτικών, που στοχεύει στην ενίσχυση των γνώσεων και των δεξιοτήτων, καθώς και στον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, σε όλους τους τομείς της Δια Βίου Μάθησης, πέτυχε τους βασικούς του στόχους, ικανοποιώντας σε σημαντικό βαθμό τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες».
Το Μουσικό Σχολείο στα πλαίσια της διάχυσης των γνώσεων που αποκτήθηκαν, σκοπεύει σύντομα να προβεί σε περαιτέρω αναλυτική ενημέρωση για το περιεχόμενο της μετακίνησης. Σε συνεργασία με τους συντονιστές εκπαιδευτικού έργου, θα διοργανώσει αντίστοιχες δράσεις απευθυνόμενες σε εκπαιδευτικούς και μαθητές της πόλης μας και της περιφέρειας με σκοπό να τους κάνει κοινωνούς των γνώσεων, εμπειριών , μεθόδων που αποκόμισε.
Συνοψίζοντας, στον 21ο αιώνα, καθώς η τεχνολογία σπεύδει με γρήγορους ρυθμούς, απαιτείται, μαθητές και εκπαιδευτικοί, με αυτενέργεια, συνεργατικό πνεύμα και μαθητοκεντρικές μεθόδους διδασκαλίας να προσαρμοστούν στη νέα ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πραγματικότητα. Τα προβλήματα υπάρχουν, είναι κοινά για όλα τα ευρωπαϊκά σχολεία και γνωρίζουμε πως δεν υπάρχουν έτοιμες συνταγές για την επίλυσή τους. Ξέρουμε όμως καλά ότι η κοινή προσπάθεια για την επίλυσή τους απαιτεί προσαρμοστικότητα και συνεχή επιμόρφωση, φυσικά στα ευρωπαϊκά πλαίσια, με ουραγό στην προσπάθεια τα προγράμματα Εrasmus που μπορούν να συνεισφέρουν με τρόπο αποτελεσματικό.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια