Αθλητικά - 1 μήνας 2 εβδομάδες πιο πριν
ΝΙΚΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ:"ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ Η ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟ ΤΩΝ ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ"
Υποβλήθηκε στις Παρ, 20/12/2013 - 12:20.
Εκτυπώσιμη μορφή
Ανύπαρκτη η εμβολιαστική μέριμνα για τα παιδιά και τους έφηβους ανασφάλιστων και άπορων οικογενειών – Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων βουλευτών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ, μεταξύ των οποίων και ο βουλευτής Καρδίτσας Νίκος Μιχαλάκης .
Η πρόληψη και η ουσιαστική, υγειονομική μέριμνα και παρακολούθηση για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού έχουν πληγεί καίρια στην περίοδο εφαρμογής του Μνημονίου στο χώρο της υγείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παντελής έλλειψη συνεκτικής εμβολιαστικής πολιτικής για τα παιδιά και τους έφηβους, που προέρχονται από ανασφάλιστες ή άπορες οικογένειες, ενώ, κατά τα άλλα, το υπουργείο Υγείας έχει προβεί στην έκδοση διαδοχικών εγκυκλίων, οι οποίες υποτίθεται ότι θα επέλυαν το πρόβλημα.
Ένα χρόνο μετά από την πρώτη αυτή εγκύκλιο, που θα ήραν τα διάφορα εμπόδια των ανασφάλιστων και των άπορων παιδιών, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα υποχρεωτικά εμβόλια, στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμού : 1) Το υπουργείο Υγείας και οι Υγειονομικές Περιφέρειες δεν έχουν πιστοποιήσει τα εμβολιαστικά κέντρα, στα οποία θα προσέρχονται τα ανασφάλιστα κα άπορα παιδιά, για να κάνουν τα εμβόλια τους. 2) Δεν έχει καταγραφεί ο πληθυσμός των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών. 3) Όπου υπάρχουν εμβολιαστικά κέντρα ή αιτήσεις υπαγωγής κοινωνικών ή δημοτικών ιατρείων στο δίκτυο των εμβολιαστικών κέντρων, οι χώροι αυτοί δεν έχουν προμηθευτεί μέρος ή το σύνολο των εμβολίων, που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού. 4) Συνέπεια αυτής της κατάστασης είναι ότι χιλιάδες παιδιά και έφηβοι δεν έχουν εμβολιαστεί, ενώ οι οικογένειες αυτές αναγκάζονται να καταβάλουν εξολοκλήρου από τις πενιχρές οικονομίες τους, το κόστος των εμβολίων.
Για το κρίσιμο και ζέον αυτό θέμα, το οποίο ταλανίζει χιλιάδες οικογένειες, βουλευτές της ΚΟ και της ΕΕΚΕ Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ζητώντας και την κατάθεση όλων των εγγράφων, με τα οποία θα τεκμηριώνεται σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το υπουργείο Υγείας, προκειμένου όλα τα παιδιά να μπορούν να πραγματοποιήσουν, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειές τους, τα εμβόλιά τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι σχετικές – ανεφάρμοστες - εγκύκλιοι του υπουργείου Υγείας :
Ανύπαρκτη η μέριμνα για τον εμβολιασμό των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών και εφήβων.
Με την εγκύκλιο 109797/8.11.2012, το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «λόγω της αύξησης των ανασφαλίστων πολιτών στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της Χώρας μας και προκειμένου να διασφαλιστεί η Δημόσια Υγεία μέσω της εμβολιαστικής κάλυψης των πληθυσμιακών ομάδων άπορων και ανασφάλιστων και αυτών που δεν δύνανται να έχουν υγειονομική περίθαλψη για οποιουσδήποτε ασφαλιστικούς λόγους, παιδιών και εφήβων νομίμως και μη διαμενόντων στη Χώρα μας, αποφασίζεται ο δωρεάν εμβολιασμός αυτών με εμβόλια που θα χορηγούνται από το Υπουργείο Υγείας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών Παιδιών και Εφήβων. Στο πλαίσιο αυτό, καλείται ο Γενικός Δ/ντής Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειών (όπου αυτός δεν υπάρχει παρακαλούνται οι κκ. Περιφερειάρχες όπως αναθέσουν καθήκοντα σε υγειονομικό υπάλληλο για την
εφαρμογή και υλοποίηση της παρούσης):
Α) Να καταγράψει τους εμπλεκόμενους φορείς που δραστηριοποιούνται στους
εμβολιασμούς (Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Κ.Υ.,
Περιφερειακά Ιατρεία, Πολυδύναμα Κέντρα Υγείας, Ι.Α.Κ., Δημοτικά Ιατρεία, κ.λ.π.).
Β) Προσδιορίζει τους πληθυσμούς στόχους.
Γ) Σε συνέχεια των ανωτέρω ενεργειών εκπονεί ετήσιο αναλυτικό Πρόγραμμα
ανά Περιφέρεια εξειδικεύοντάς το ανά Περιφερειακή Ενότητα.
Δ) Συλλέγει ανά Περιφερειακή Ενότητα και αποστέλλει τα αιτήματα για τη
χορήγηση εμβολίων, στο Υπουργείο Υγείας, στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής.
Ε) Εποπτεύει την εφαρμογή της Εγκυκλίου και του Προγράμματος και ιδιαιτέρως
μεριμνά για την κάλυψη όλων των πληθυσμών στόχων.
ΣΤ) Παρεμβαίνει άμεσα και επιλύει τυχόν προβλήματα και δυσλειτουργίες που
ανακύπτουν.
Ζ) Στο τέλος του έτους αποστέλλει στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου
Υγείας συνολική ετήσια έκθεση με αναλυτικά όλα τα πεπραγμένα του Προγράμματος (ποιοι συμμετείχαν και από ποιο Φορέα, επίτευξη των στόχων του Προγράμματος, προβλήματα ή δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν, ποιες ομάδεςπληθυσμού και ο αριθμός των ατόμων που δεν καλύφθηκαν και γιατί) καθώς και τους συνημμένους πίνακες κατάλληλα συμπληρωμένους (εάν είναι δυνατόν να μας αποσταλούν και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο σε πίνακα “excel”). Πέραν της ετήσιας συνολικής έκθεσης θα πρέπει να αποστέλλει και ανάλογες τριμηνιαίες εκθέσεις και συνημμένους – συμπληρωμένους τους σχετικούς πίνακες στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου Υγείας. Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι με την παρούσα παύει η ισχύς της υπ’ αρ. πρωτ. Υ1/Γ.Π. 23286/1.8.2006 Εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας με θέμα: «Περί διάθεσης εμβολίων: στα Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, Ιατροκοινωνικά Κέντρα, Ιδρύματα, Παιδιατρικές Κλινικές νοσοκομείων, Αντιφυματικά Ιατρεία, Σωματεία, Κοινωνικούς Συλλόγους, Φορείς Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ.λ.π».
Εν συνεχεία, με την εγκύκλιο 29160/20.3.2013 το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «προκειμένου να εφαρμοσθεί η εγκύκλιος για τον εμβολιασμό των άπορων και ανασφάλιστων παιδιών και εφήβων και να συγκεντρωθούν στοιχεία των παιδιών που πρέπει να εμβολιασθούν, η αρμόδια υπηρεσία (π.χ Γραφείο Κίνησης) σε κάθε Μαιευτήριο – Νοσοκομείο που διαθέτει Μαιευτική Κλινική να καταγράψει τα στοιχεία των άπορων και ανασφάλιστων παιδιών που πληρούν τα κριτήρια και να τα αποστέλλει ανά δίμηνο στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής
Μέριμνας της οικείας Περιφέρειας».
Κατόπιν, με την εγκύκλιο 34985/17.4.2013 το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «σε συνέχεια της υπ΄αριθ.Y1/ΓΠοικ109797/8-11-2012 Εγκυκλίου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου Υγείας βάσει της οποίας ζητείται η καταγραφή των φορέων που δραστηριοποιούνται στους εμβολιασμούς παρακαλούμε όπως συμπληρώσετε την επισυναπτόμενη φόρμα συλλογής στοιχείων προκειμένου να είναι δυνατή η συστηματική καταγραφή των ιατρείων εμβολιασμού ελεύθερης πρόσβασης.
Ως ιατρεία εμβολιασμού ελεύθερης πρόσβασης θεωρούνται ιατρεία κρατικών φορέων ή άλλων φορέων που παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους σε όλους τους πολίτες ή σε κάποια κατηγορία πολιτών (π.χ. Ασφαλισμένοι, Άποροι, Ανασφάλιστοι, Μετανάστες κ.α.). Μπορεί επίσης να ανήκουν στο ΕΣΥ, στον ΕΟΠΥΥ ή σε άλλους δημόσιους ή ασφαλιστικούς φορείς, σε ΟΤΑ, σε ΜΚΟ κλπ».
Ως δικαιούχους υπαγωγής στο εμβολιαστικό πρόγραμμα, η εγκύκλιος 112090/12/26.2.2013 του υπουργείου Υγείας και της τότε αρμόδιας υφυπουργού Φωτεινής Σκοπούλη, περιελάμβανε τις ακόλουθες κατηγορίες παιδιών :
«1. Παιδιά των οποίων οι γονείς είναι ασφαλισμένοι, αλλά δεν δικαιούνται παροχών υγείας λόγω χρεών προς τον ασφαλιστικό τους Φορέα (ιδίως ΟΑΕΕ και ΟΓΑ).
Στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να προσκομίζεται το βιβλιάριο υγείας που έχει ακυρωθεί.
2. Παιδιά των οποίων οι γονείς απώλεσαν την ασφαλιστική τους κάλυψη (συνήθως ΙΚΑ) λόγω απόλυσης-ανεργίας. Και στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει, να προσκομίζεται το βιβλιάριο υγείας που έχει ακυρωθεί.
3. Παιδιά κάτοχοι βιβλιαρίου ανασφαλίστου (απορίας). Βιβλιάριο απορίας κατέχουν τόσο τα παιδιά των οποίων οι γονείς είναι επίσης κάτοχοι βιβλιαρίου απορίας, όσο και αυτά που διαμένουν σε Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας ή άλλα Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. παιδικής προστασίας ή βρίσκονται σε ανάδοχες οικογένειες ή σε διαδικασία υιοθεσίας. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το βιβλιάριο ανασφαλίστου (απορίας).
4. Παιδιά των οποίων οι γονείς απώλεσαν την κάλυψη ασθενείας που τους παρείχε η Πρόνοια μέσω της υπαγωγής στο δημόσιο πρόγραμμα δωρεάν νοσοκομειακής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (απόρριψη ανανέωσης βιβλιαρίου απορίας) ή απορρίφθηκε το αίτημά τους (απόρριψη αιτήματος έκδοσης βιβλιαρίου απορίας) . Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το παλιό βιβλιάριο απορίας ή η απορριπτική απόφαση που εξέδωσε η κατά τόπους αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του Δήμου.
5. Παιδιά των οποίων οι γονείς έχουν καταθέσει αίτημα για έκδοση ή ανανέωση του βιβλιαρίου απορίας, αλλά δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική απόφαση. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται η βεβαίωση κατάθεσης δικαιολογητικών (αριθμός πρωτοκόλλου) που εξέδωσε η κατά τόπον αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του Δήμου είτε το παλιό βιβλιάριο (σε περίπτωση ανανέωσης).
6. Παιδιά που έχουν αναγνωριστεί ως πρόσφυγες ή είναι δικαιούχοι επικουρικής προστασίας ή διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους ή έχουν καταθέσει αίτημα ασύλου. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το «Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Αλλοδαπού Πολιτικού Πρόσφυγα» ή το «Ειδικό Δελτίο υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωρισθεί ως πρόσφυγας», με ειδική σήμανση «επικουρική προστασία», ή της «Άδειας παραμονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους» ή το «Ειδικό Δελτίο Αιτήσαντος Ασύλου Αλλοδαπού» αντίστοιχα, δεδομένου ότι για τις ανωτέρω κατηγορίες δεν εκδίδεται βιβλιάριο ανασφαλίστου, αλλά είναι δικαιούχοι ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με την επίδειξη των δελτίων αυτών.
7. Παιδιά κρατούμενα σε ιδρύματα αγωγής ανηλίκων. Στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να προσκομίζεται η σχετική βεβαίωση από το κατάστημα κράτησης δεδομένου ότι και σε αυτή την περίπτωση δεν εκδίδεται βιβλιάριο ανασφαλίστου, αλλά η πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη γίνεται με την επίδειξη της ανωτέρω βεβαίωσης.
8. Παιδιά που διαμένουν στη χώρα, αλλά δεν διαθέτουν νομιμοποιητικά έγγραφα ή διέθεταν αλλά έχει λήξει η ισχύς τους. Για τη δεύτερη περίπτωση θα αρκεί η προσκόμιση του νομιμοποιητικού εγγράφου που έχει λήξει (άδεια διαμονής)».
Έναν χρόνο μετά την πρώτη σχετική απόφαση – εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας, τα ανασφάλιστα και άπορα παιδιά παραμένουν ανεμβολίαστα, καθώς ούτε το έργο της καταγραφής και πιστοποίησης των εμβολιαστικών χώρων, ούτε η προμήθεια εμβολίων, ούτε η εξαντλητική καταγραφή των παιδιών δικαιούχων έχουν προχωρήσει στο ελάχιστο. Αποτέλεσμα είναι 1ο) χιλιάδες παιδιά των τουλάχιστον 900.000 οικογενειών που διαβιούν στα όρια ή κάτω από τα όρια της φτώχειας (ΕΛΣΤΑΤ στοιχεία Νοεμβρίου 2013) να μην έχουν πραγματοποιήσει τα απαραίτητα και υποχρεωτικά εμβόλια, 2ο) οι γονείς και οι κηδεμόνες τους να προσέρχονται μάταια σε δομές αλληλεγγύης και δημοτικά ή κοινωνικά ιατρεία, προκειμένου να τα εμβολιάσουν, 3ο) αυτοί οι χώροι παροχής ιατρικής φροντίδας να μην έχουν προμηθευτεί, με ευθύνη του υπουργείου Υγείας και των Υγειονομικών Περιφερειών, και να μην διαθέτουν εμβόλια 4ο) οι ανασφάλιστες και άπορες οικογένειες να αναγκάζονται να καταβάλουν από την τσέπη τους, αν και εφόσον μπορούν να το κάνουν, τα ποσά για το κόστος του εμβολίου 5ο) πολλά από τα εμβόλια που ανήκουν στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού να μην περιλαμβάνονται σε εκείνα που θα προμήθευε το υπουργείο Υγείας, προκειμένου να εμβολιαστούν τα ανασφάλιστα και άπορα παιδιά.
Ας σημειωθεί ότι κάθε χρόνο σύμφωνα με παλαιότερη παραδοχή του υπουργείου Υγείας γεννιούνται στην Ελλάδα, τουλάχιστον 25.000 παιδιά, τα οποία ανήκουν σε μια από τις κατηγορίες που η εγκύκλιος 112090/12/26.2.2013 ανέφερε.
Ενδεικτικά υπενθυμίζεται ότι, μόνο για τον πρώτο χρόνο ζωής ενός παιδιού, ένα πολυδύναμο εμβόλιο για διφθερίτιδα, τέτανο, κοκκύτη, πολιομυελίτιδα και ηπατίτιδα Β απαιτεί 3 δόσεις και κοστίζει η καθεμιά 48,67 ευρώ,, ένα εμβόλιο μηνιγγιτιδόκοκκου C αντίστοιχα κοστίζει 21,38 ευρώ και δίνεται σε 2 δόσεις, ένα πολυδύναμο εμβόλιο πνευμονιόκοκκου κοστίζει 64,54 ευρώ και χορηγείται σε 3 δόσεις, το ένα εμβόλιο για γαστρεντερίτιδα από ροταϊό κοστίζει 64,88 ευρώ και χορηγείται σε 2 δόσεις. Αν πραγματοποιηθούν κανονικά όλα τα υποχρεωτικά εμβόλια, με ‘’συγχορήγηση’’, απαιτείται τουλάχιστον μεταξύ της ηλικίας των 2 και 7 μηνών, ένα κόστος της τάξης 510 ευρώ. Για τα υποχρεωτικά εμβόλια του δεύτερου έτους, απαιτείται επίσης ένα κόστος των εμβολίων της τάξης των 220 ευρώ.
Στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, το κόστος επισκέψεων και εμβολιασμού είναι και δυσβάστακτο και απαγορευτικό για τις χειμαζόμενες και ασφαλιστικά και υγειονομικά αποκλεισμένες οικογένειες της χώρας και βρίσκεται εκτός της λογικής που πρέπει να διέπει ένα δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας, που μεριμνά για την πρόληψη, τη δημόσια υγεία και την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών.
Επειδή, ο εμβολιασμός όλων των παιδιών και των εφήβων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα της πολιτείας στο πλαίσιο της πρόληψης και της δημόσιας υγείας.
Επειδή, ο υγειονομικός αποκλεισμός και η υγειονομική φτώχεια θα αποδειχθούν βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας και της όσο το δυνατό καλύτερης και ομαλότερης σωματικής, πνευματικής και ψυχικής ανάπτυξης των παιδιών.
Επειδή, απαιτείται η άμεση άρση όλων των εμποδίων, η κατάργηση των περιορισμών και η επιτάχυνση των διαδικασιών στην προμήθεια και την παροχή όλων των εμβολίων και στον απρόσκοπτο εμβολιασμό, ειδικά του πληθυσμού των παιδιών και των εφήβων.
Επειδή, η συνεκτική εμβολιαστική πολιτική αποτελεί σημαντικό μέρος της οικονομικής ανακούφισης και της αποσυμφόρησης των νοσοκομείων, άμεσα και μακροπρόθεσμα, στο πλαίσιο της πρόληψης.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
1. Όλων των εγγράφων του υπουργείου Υγείας, των εποπτευόμενων φορέων του, των Υγειονομικών Περιφερειών και των χώρων παροχής ιατρικής περίθαλψης και φροντίδας που έχουν πιστοποιηθεί ως εμβολιαστικά κέντρα, τα οποία τεκμηριώνουν την εξέλιξη του προγράμματος εμβολιασμού, ειδικά για τον πληθυσμό των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών και εφήβων.
Οι ερωτώντες και οι αιτούντες βουλευτές.
Ειρήνη – Ελένη Αγαθοπούλου
Κώστας Ζαχαριάς
Γιάννης Ζερδελής
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Βασίλης Κυριακάκης
Νίκος Μιχαλάκης
Ανδρέας Ξανθός
Η πρόληψη και η ουσιαστική, υγειονομική μέριμνα και παρακολούθηση για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού έχουν πληγεί καίρια στην περίοδο εφαρμογής του Μνημονίου στο χώρο της υγείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παντελής έλλειψη συνεκτικής εμβολιαστικής πολιτικής για τα παιδιά και τους έφηβους, που προέρχονται από ανασφάλιστες ή άπορες οικογένειες, ενώ, κατά τα άλλα, το υπουργείο Υγείας έχει προβεί στην έκδοση διαδοχικών εγκυκλίων, οι οποίες υποτίθεται ότι θα επέλυαν το πρόβλημα.
Ένα χρόνο μετά από την πρώτη αυτή εγκύκλιο, που θα ήραν τα διάφορα εμπόδια των ανασφάλιστων και των άπορων παιδιών, προκειμένου να πραγματοποιήσουν τα υποχρεωτικά εμβόλια, στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Εμβολιασμού : 1) Το υπουργείο Υγείας και οι Υγειονομικές Περιφέρειες δεν έχουν πιστοποιήσει τα εμβολιαστικά κέντρα, στα οποία θα προσέρχονται τα ανασφάλιστα κα άπορα παιδιά, για να κάνουν τα εμβόλια τους. 2) Δεν έχει καταγραφεί ο πληθυσμός των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών. 3) Όπου υπάρχουν εμβολιαστικά κέντρα ή αιτήσεις υπαγωγής κοινωνικών ή δημοτικών ιατρείων στο δίκτυο των εμβολιαστικών κέντρων, οι χώροι αυτοί δεν έχουν προμηθευτεί μέρος ή το σύνολο των εμβολίων, που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού. 4) Συνέπεια αυτής της κατάστασης είναι ότι χιλιάδες παιδιά και έφηβοι δεν έχουν εμβολιαστεί, ενώ οι οικογένειες αυτές αναγκάζονται να καταβάλουν εξολοκλήρου από τις πενιχρές οικονομίες τους, το κόστος των εμβολίων.
Για το κρίσιμο και ζέον αυτό θέμα, το οποίο ταλανίζει χιλιάδες οικογένειες, βουλευτές της ΚΟ και της ΕΕΚΕ Υγείας του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ κατέθεσαν σχετική ερώτηση προς την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, ζητώντας και την κατάθεση όλων των εγγράφων, με τα οποία θα τεκμηριώνεται σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το υπουργείο Υγείας, προκειμένου όλα τα παιδιά να μπορούν να πραγματοποιήσουν, χωρίς οικονομική επιβάρυνση για τις οικογένειές τους, τα εμβόλιά τους.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και οι σχετικές – ανεφάρμοστες - εγκύκλιοι του υπουργείου Υγείας :
Ανύπαρκτη η μέριμνα για τον εμβολιασμό των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών και εφήβων.
Με την εγκύκλιο 109797/8.11.2012, το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «λόγω της αύξησης των ανασφαλίστων πολιτών στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες της Χώρας μας και προκειμένου να διασφαλιστεί η Δημόσια Υγεία μέσω της εμβολιαστικής κάλυψης των πληθυσμιακών ομάδων άπορων και ανασφάλιστων και αυτών που δεν δύνανται να έχουν υγειονομική περίθαλψη για οποιουσδήποτε ασφαλιστικούς λόγους, παιδιών και εφήβων νομίμως και μη διαμενόντων στη Χώρα μας, αποφασίζεται ο δωρεάν εμβολιασμός αυτών με εμβόλια που θα χορηγούνται από το Υπουργείο Υγείας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμών Παιδιών και Εφήβων. Στο πλαίσιο αυτό, καλείται ο Γενικός Δ/ντής Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας των Περιφερειών (όπου αυτός δεν υπάρχει παρακαλούνται οι κκ. Περιφερειάρχες όπως αναθέσουν καθήκοντα σε υγειονομικό υπάλληλο για την
εφαρμογή και υλοποίηση της παρούσης):
Α) Να καταγράψει τους εμπλεκόμενους φορείς που δραστηριοποιούνται στους
εμβολιασμούς (Δ/νσεις Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας Κ.Υ.,
Περιφερειακά Ιατρεία, Πολυδύναμα Κέντρα Υγείας, Ι.Α.Κ., Δημοτικά Ιατρεία, κ.λ.π.).
Β) Προσδιορίζει τους πληθυσμούς στόχους.
Γ) Σε συνέχεια των ανωτέρω ενεργειών εκπονεί ετήσιο αναλυτικό Πρόγραμμα
ανά Περιφέρεια εξειδικεύοντάς το ανά Περιφερειακή Ενότητα.
Δ) Συλλέγει ανά Περιφερειακή Ενότητα και αποστέλλει τα αιτήματα για τη
χορήγηση εμβολίων, στο Υπουργείο Υγείας, στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής.
Ε) Εποπτεύει την εφαρμογή της Εγκυκλίου και του Προγράμματος και ιδιαιτέρως
μεριμνά για την κάλυψη όλων των πληθυσμών στόχων.
ΣΤ) Παρεμβαίνει άμεσα και επιλύει τυχόν προβλήματα και δυσλειτουργίες που
ανακύπτουν.
Ζ) Στο τέλος του έτους αποστέλλει στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου
Υγείας συνολική ετήσια έκθεση με αναλυτικά όλα τα πεπραγμένα του Προγράμματος (ποιοι συμμετείχαν και από ποιο Φορέα, επίτευξη των στόχων του Προγράμματος, προβλήματα ή δυσλειτουργίες που παρατηρήθηκαν, ποιες ομάδεςπληθυσμού και ο αριθμός των ατόμων που δεν καλύφθηκαν και γιατί) καθώς και τους συνημμένους πίνακες κατάλληλα συμπληρωμένους (εάν είναι δυνατόν να μας αποσταλούν και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο σε πίνακα “excel”). Πέραν της ετήσιας συνολικής έκθεσης θα πρέπει να αποστέλλει και ανάλογες τριμηνιαίες εκθέσεις και συνημμένους – συμπληρωμένους τους σχετικούς πίνακες στη Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου Υγείας. Τέλος, σας γνωρίζουμε ότι με την παρούσα παύει η ισχύς της υπ’ αρ. πρωτ. Υ1/Γ.Π. 23286/1.8.2006 Εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας με θέμα: «Περί διάθεσης εμβολίων: στα Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, Ιατροκοινωνικά Κέντρα, Ιδρύματα, Παιδιατρικές Κλινικές νοσοκομείων, Αντιφυματικά Ιατρεία, Σωματεία, Κοινωνικούς Συλλόγους, Φορείς Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ.λ.π».
Εν συνεχεία, με την εγκύκλιο 29160/20.3.2013 το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «προκειμένου να εφαρμοσθεί η εγκύκλιος για τον εμβολιασμό των άπορων και ανασφάλιστων παιδιών και εφήβων και να συγκεντρωθούν στοιχεία των παιδιών που πρέπει να εμβολιασθούν, η αρμόδια υπηρεσία (π.χ Γραφείο Κίνησης) σε κάθε Μαιευτήριο – Νοσοκομείο που διαθέτει Μαιευτική Κλινική να καταγράψει τα στοιχεία των άπορων και ανασφάλιστων παιδιών που πληρούν τα κριτήρια και να τα αποστέλλει ανά δίμηνο στη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής
Μέριμνας της οικείας Περιφέρειας».
Κατόπιν, με την εγκύκλιο 34985/17.4.2013 το υπουργείο Υγείας και η τότε αρμόδια υφυπουργός Φωτεινή Σκοπούλη αποφάσιζαν ότι «σε συνέχεια της υπ΄αριθ.Y1/ΓΠοικ109797/8-11-2012 Εγκυκλίου της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγιεινής του Υπουργείου Υγείας βάσει της οποίας ζητείται η καταγραφή των φορέων που δραστηριοποιούνται στους εμβολιασμούς παρακαλούμε όπως συμπληρώσετε την επισυναπτόμενη φόρμα συλλογής στοιχείων προκειμένου να είναι δυνατή η συστηματική καταγραφή των ιατρείων εμβολιασμού ελεύθερης πρόσβασης.
Ως ιατρεία εμβολιασμού ελεύθερης πρόσβασης θεωρούνται ιατρεία κρατικών φορέων ή άλλων φορέων που παρέχουν δωρεάν τις υπηρεσίες τους σε όλους τους πολίτες ή σε κάποια κατηγορία πολιτών (π.χ. Ασφαλισμένοι, Άποροι, Ανασφάλιστοι, Μετανάστες κ.α.). Μπορεί επίσης να ανήκουν στο ΕΣΥ, στον ΕΟΠΥΥ ή σε άλλους δημόσιους ή ασφαλιστικούς φορείς, σε ΟΤΑ, σε ΜΚΟ κλπ».
Ως δικαιούχους υπαγωγής στο εμβολιαστικό πρόγραμμα, η εγκύκλιος 112090/12/26.2.2013 του υπουργείου Υγείας και της τότε αρμόδιας υφυπουργού Φωτεινής Σκοπούλη, περιελάμβανε τις ακόλουθες κατηγορίες παιδιών :
«1. Παιδιά των οποίων οι γονείς είναι ασφαλισμένοι, αλλά δεν δικαιούνται παροχών υγείας λόγω χρεών προς τον ασφαλιστικό τους Φορέα (ιδίως ΟΑΕΕ και ΟΓΑ).
Στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να προσκομίζεται το βιβλιάριο υγείας που έχει ακυρωθεί.
2. Παιδιά των οποίων οι γονείς απώλεσαν την ασφαλιστική τους κάλυψη (συνήθως ΙΚΑ) λόγω απόλυσης-ανεργίας. Και στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει, να προσκομίζεται το βιβλιάριο υγείας που έχει ακυρωθεί.
3. Παιδιά κάτοχοι βιβλιαρίου ανασφαλίστου (απορίας). Βιβλιάριο απορίας κατέχουν τόσο τα παιδιά των οποίων οι γονείς είναι επίσης κάτοχοι βιβλιαρίου απορίας, όσο και αυτά που διαμένουν σε Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας ή άλλα Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ. παιδικής προστασίας ή βρίσκονται σε ανάδοχες οικογένειες ή σε διαδικασία υιοθεσίας. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το βιβλιάριο ανασφαλίστου (απορίας).
4. Παιδιά των οποίων οι γονείς απώλεσαν την κάλυψη ασθενείας που τους παρείχε η Πρόνοια μέσω της υπαγωγής στο δημόσιο πρόγραμμα δωρεάν νοσοκομειακής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης (απόρριψη ανανέωσης βιβλιαρίου απορίας) ή απορρίφθηκε το αίτημά τους (απόρριψη αιτήματος έκδοσης βιβλιαρίου απορίας) . Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το παλιό βιβλιάριο απορίας ή η απορριπτική απόφαση που εξέδωσε η κατά τόπους αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του Δήμου.
5. Παιδιά των οποίων οι γονείς έχουν καταθέσει αίτημα για έκδοση ή ανανέωση του βιβλιαρίου απορίας, αλλά δεν έχει εκδοθεί ακόμη η σχετική απόφαση. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται η βεβαίωση κατάθεσης δικαιολογητικών (αριθμός πρωτοκόλλου) που εξέδωσε η κατά τόπον αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του Δήμου είτε το παλιό βιβλιάριο (σε περίπτωση ανανέωσης).
6. Παιδιά που έχουν αναγνωριστεί ως πρόσφυγες ή είναι δικαιούχοι επικουρικής προστασίας ή διαμονής για ανθρωπιστικούς λόγους ή έχουν καταθέσει αίτημα ασύλου. Στην προκειμένη περίπτωση, θα πρέπει να προσκομίζεται το «Ειδικό Δελτίο Ταυτότητας Αλλοδαπού Πολιτικού Πρόσφυγα» ή το «Ειδικό Δελτίο υπό ανοχή διαμονής αλλοδαπού που δεν έχει αναγνωρισθεί ως πρόσφυγας», με ειδική σήμανση «επικουρική προστασία», ή της «Άδειας παραμονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους» ή το «Ειδικό Δελτίο Αιτήσαντος Ασύλου Αλλοδαπού» αντίστοιχα, δεδομένου ότι για τις ανωτέρω κατηγορίες δεν εκδίδεται βιβλιάριο ανασφαλίστου, αλλά είναι δικαιούχοι ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης με την επίδειξη των δελτίων αυτών.
7. Παιδιά κρατούμενα σε ιδρύματα αγωγής ανηλίκων. Στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να προσκομίζεται η σχετική βεβαίωση από το κατάστημα κράτησης δεδομένου ότι και σε αυτή την περίπτωση δεν εκδίδεται βιβλιάριο ανασφαλίστου, αλλά η πρόσβαση στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη γίνεται με την επίδειξη της ανωτέρω βεβαίωσης.
8. Παιδιά που διαμένουν στη χώρα, αλλά δεν διαθέτουν νομιμοποιητικά έγγραφα ή διέθεταν αλλά έχει λήξει η ισχύς τους. Για τη δεύτερη περίπτωση θα αρκεί η προσκόμιση του νομιμοποιητικού εγγράφου που έχει λήξει (άδεια διαμονής)».
Έναν χρόνο μετά την πρώτη σχετική απόφαση – εγκύκλιο του υπουργείου Υγείας, τα ανασφάλιστα και άπορα παιδιά παραμένουν ανεμβολίαστα, καθώς ούτε το έργο της καταγραφής και πιστοποίησης των εμβολιαστικών χώρων, ούτε η προμήθεια εμβολίων, ούτε η εξαντλητική καταγραφή των παιδιών δικαιούχων έχουν προχωρήσει στο ελάχιστο. Αποτέλεσμα είναι 1ο) χιλιάδες παιδιά των τουλάχιστον 900.000 οικογενειών που διαβιούν στα όρια ή κάτω από τα όρια της φτώχειας (ΕΛΣΤΑΤ στοιχεία Νοεμβρίου 2013) να μην έχουν πραγματοποιήσει τα απαραίτητα και υποχρεωτικά εμβόλια, 2ο) οι γονείς και οι κηδεμόνες τους να προσέρχονται μάταια σε δομές αλληλεγγύης και δημοτικά ή κοινωνικά ιατρεία, προκειμένου να τα εμβολιάσουν, 3ο) αυτοί οι χώροι παροχής ιατρικής φροντίδας να μην έχουν προμηθευτεί, με ευθύνη του υπουργείου Υγείας και των Υγειονομικών Περιφερειών, και να μην διαθέτουν εμβόλια 4ο) οι ανασφάλιστες και άπορες οικογένειες να αναγκάζονται να καταβάλουν από την τσέπη τους, αν και εφόσον μπορούν να το κάνουν, τα ποσά για το κόστος του εμβολίου 5ο) πολλά από τα εμβόλια που ανήκουν στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού να μην περιλαμβάνονται σε εκείνα που θα προμήθευε το υπουργείο Υγείας, προκειμένου να εμβολιαστούν τα ανασφάλιστα και άπορα παιδιά.
Ας σημειωθεί ότι κάθε χρόνο σύμφωνα με παλαιότερη παραδοχή του υπουργείου Υγείας γεννιούνται στην Ελλάδα, τουλάχιστον 25.000 παιδιά, τα οποία ανήκουν σε μια από τις κατηγορίες που η εγκύκλιος 112090/12/26.2.2013 ανέφερε.
Ενδεικτικά υπενθυμίζεται ότι, μόνο για τον πρώτο χρόνο ζωής ενός παιδιού, ένα πολυδύναμο εμβόλιο για διφθερίτιδα, τέτανο, κοκκύτη, πολιομυελίτιδα και ηπατίτιδα Β απαιτεί 3 δόσεις και κοστίζει η καθεμιά 48,67 ευρώ,, ένα εμβόλιο μηνιγγιτιδόκοκκου C αντίστοιχα κοστίζει 21,38 ευρώ και δίνεται σε 2 δόσεις, ένα πολυδύναμο εμβόλιο πνευμονιόκοκκου κοστίζει 64,54 ευρώ και χορηγείται σε 3 δόσεις, το ένα εμβόλιο για γαστρεντερίτιδα από ροταϊό κοστίζει 64,88 ευρώ και χορηγείται σε 2 δόσεις. Αν πραγματοποιηθούν κανονικά όλα τα υποχρεωτικά εμβόλια, με ‘’συγχορήγηση’’, απαιτείται τουλάχιστον μεταξύ της ηλικίας των 2 και 7 μηνών, ένα κόστος της τάξης 510 ευρώ. Για τα υποχρεωτικά εμβόλια του δεύτερου έτους, απαιτείται επίσης ένα κόστος των εμβολίων της τάξης των 220 ευρώ.
Στις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, το κόστος επισκέψεων και εμβολιασμού είναι και δυσβάστακτο και απαγορευτικό για τις χειμαζόμενες και ασφαλιστικά και υγειονομικά αποκλεισμένες οικογένειες της χώρας και βρίσκεται εκτός της λογικής που πρέπει να διέπει ένα δημόσιο και δωρεάν σύστημα υγείας, που μεριμνά για την πρόληψη, τη δημόσια υγεία και την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών.
Επειδή, ο εμβολιασμός όλων των παιδιών και των εφήβων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα της πολιτείας στο πλαίσιο της πρόληψης και της δημόσιας υγείας.
Επειδή, ο υγειονομικός αποκλεισμός και η υγειονομική φτώχεια θα αποδειχθούν βραδυφλεγής βόμβα στα θεμέλια της κοινωνίας και της όσο το δυνατό καλύτερης και ομαλότερης σωματικής, πνευματικής και ψυχικής ανάπτυξης των παιδιών.
Επειδή, απαιτείται η άμεση άρση όλων των εμποδίων, η κατάργηση των περιορισμών και η επιτάχυνση των διαδικασιών στην προμήθεια και την παροχή όλων των εμβολίων και στον απρόσκοπτο εμβολιασμό, ειδικά του πληθυσμού των παιδιών και των εφήβων.
Επειδή, η συνεκτική εμβολιαστική πολιτική αποτελεί σημαντικό μέρος της οικονομικής ανακούφισης και της αποσυμφόρησης των νοσοκομείων, άμεσα και μακροπρόθεσμα, στο πλαίσιο της πρόληψης.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
- Σε ποιες ενέργειες προέβησαν οι Υγειονομικές Περιφέρειες και το υπουργείο Υγείας, προκειμένου να εφαρμόσουν άμεσα και πλήρως τις εγκυκλίους και τις υπουργικές αποφάσεις που αφορούσαν τον εμβολιασμό, γενικά, και τον εμβολιασμό των ανασφάλιστων και των άπορων παιδιών και εφήβων, ειδικότερα;
- Σε ποιες ενέργειες θα προβούν το υπουργείο Υγείας και οι Υγειονομικές Περιφέρειες προκειμένου να προμηθεύσουν με εμβόλια όλους τους εμπλεκόμενους φορείς παροχής ιατρικής φροντίδας και πρόληψης, ώστε να εμβολιαστούν με όλα τα υποχρεωτικά και τα απαραίτητα εμβόλια, τα ανασφάλιστα και άπορα παιδιά;
- Υπάρχει, και αν ναι, σε ποιες κατηγορίες και είδη, έλλειψη εμβολίων; Πού εντοπίζονται αυτές οι ελλείψεις; Γιατί έχει καθυστερήσει το Υπουργείο Υγείας να προμηθεύσει με εμβόλια τα εμβολιαστικά κέντρα, αν και εφόσον, τα πιστοποίησε ως τέτοια;
- Γιατί έχουν αποκλειστεί τα άπορα και ανασφάλιστα παιδιά και οι έφηβοι από τη χορήγηση εμβολίων, τα οποία, κατά τα άλλα, περιλαμβάνονται στο Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού; Με ποια κριτήρια και με ποιες μελέτες; Θα αρθούν οι περιορισμοί πρόσβασης στον εμβολιασμό για αυτές τις κατηγορίες παιδιών και εφήβων;
1. Όλων των εγγράφων του υπουργείου Υγείας, των εποπτευόμενων φορέων του, των Υγειονομικών Περιφερειών και των χώρων παροχής ιατρικής περίθαλψης και φροντίδας που έχουν πιστοποιηθεί ως εμβολιαστικά κέντρα, τα οποία τεκμηριώνουν την εξέλιξη του προγράμματος εμβολιασμού, ειδικά για τον πληθυσμό των ανασφάλιστων και άπορων παιδιών και εφήβων.
Οι ερωτώντες και οι αιτούντες βουλευτές.
Ειρήνη – Ελένη Αγαθοπούλου
Κώστας Ζαχαριάς
Γιάννης Ζερδελής
Παναγιώτης Κουρουμπλής
Βασίλης Κυριακάκης
Νίκος Μιχαλάκης
Ανδρέας Ξανθός
Βαθμολογήστε το άρθρο:
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια