Αθλητικά - 2 μήνες 13 ώρες πιο πριν
ΑΝΤΙΘΕΤΗ Η ΕΣΕΕ ΣΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΕΡΙ ΑΥΞΗΣΗΣ ΤΟΥ ΦΠΑ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ
Υποβλήθηκε στις Πέμ, 26/03/2015 - 13:34.
Εκτυπώσιμη μορφή
Προσοχή στην νησιωτικότητα ζητάει η ΕΣΕΕ από τους αρμόδιους Υπουργούς και εκφράζει την αντίθεσή της στα «σενάρια» περί αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά
Η ΕΣΕΕ απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών, κ. Γιάνη Βαρουφάκη και στην Αν. Υπουργό Οικονομικών κ. Νάντια Βαλαβάνη, με την οποία εκδηλώνει την αντίθεση του εμπορικού κόσμου στο ενδεχόμενο αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις βαριές συνέπειες που θα έχει το μέτρο αυτό στις τοπικές αγορές και στην διατήρηση του ήδη ευάλωτου κοινωνικού ιστού των νησιών του Αιγαίου.
Το περιεχόμενο της επιστολής, έχει ως εξής:
«Ο εμπορικός κόσμος της χώρας ανησυχεί ιδιαίτερα από το γεγονός ότι στελέχη της Κυβέρνησης συζητούν στα μέσα μαζικής ενημέρωση την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ξεκινώντας από τα λεγόμενα «πλούσια» και «τουριστικά» νησιά.
Για μία ακόμη φορά, επαναλαμβάνουμε ότι ο μειωμένος ΦΠΑ ούτε ισχύει χαριστικά, ούτε επιλεκτικά, ούτε δημιουργεί δύο ταχυτήτων πολίτες, αλλά αντισταθμίζει τα έξοδα που καταβάλλονται για τη μεταφορά προϊόντων από και προς την ηπειρωτική Χώρα, το περίφημο «θαλάσσιο μεταφορικό ισοδύναμο». Κατά γενική παραδοχή η οικονομική δομή των κοινωνιών αυτών, βρίσκεται σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας, εξαιτίας του υψηλού κόστους μεταφοράς. Ιδιαίτερα τα διάσπαρτα νησιά του Αιγαίου είναι απόλυτα εξαρτημένα από τις μεταφορές των προϊόντων σε αυτά.
Το καθεστώς του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, αποτελεί συγχρόνως έκφραση της νησιωτικότητας, που προστατεύεται από το Σύνταγμά μας, τη νέα Ευρωπαϊκή Συνταγματική Συνθήκη και αποτελεί αντικείμενο του Δημοσιονομικού Πλαισίου 2014 - 2020, όπου η ανταγωνιστικότητα αποτελεί μια από τις πολιτικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επιλεκτική κατάργηση στα «πλούσια» και «τουριστικά» νησιά (με αναφορές σε Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο) στο τέλος δεν θα αρκεί στους Θεσμούς, οπότε η Κυβέρνηση οφείλει να υπερασπιστεί το αντίθετο και να μην επιτρέψει να συμβεί. Άλλωστε, το ειδικό καθεστώς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, σύμφωνα με την σχετική κοινοτική Οδηγία 2006/112/ΕΚ αφορά σε συγκεκριμένους νομούς και νησιωτικές περιοχές και όχι σε συγκεκριμένα νησιά. Ως εκ τούτου η εξαίρεση εν λόγω νησιών από το ειδικό αυτό καθεστώς είναι πολύ πιθανό ότι θα ανοίξει την κερκόπορτα που θα οδηγήσει στην επέκταση του μέτρου εφαρμογής υψηλού συντελεστή ΦΠΑ σε όλα τα νησιά του Αιγαίου. Αν συμβεί αυτό, θα πρωτοτυπήσουμε για μία ακόμη φορά, αφού, μέχρι σήμερα, κανένα κράτος - μέλος της ΕΕ δεν έχει απεμπολήσει δικαίωμα ειδικών ρυθμίσεων στον τομέα του ΦΠΑ, το οποίο μάλιστα απέκτησε μέσω των Συνθηκών προσχώρησης, όπως έκανε και η χώρα μας για τα νησιά του Αιγαίου. Επίσης επισημαίνεται ότι εάν χαθεί ο χαμηλότερος συντελεστής της νησιωτικής χώρας, δεν θα μπορέσει ποτέ να επανέλθει ξανά στα σημερινά δίκαια επίπεδα, επιφέροντας άμεσα την απώλεια του αντίστοιχου «μεταφορικού ισοδύναμου», όπως αποδεικνύεται και από τη Μελέτη, που έχει εκπονήσει ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) με τη συνδρομή του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, με θέμα : «Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών. Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις» (Φεβρουάριος 2014). Χάνοντας το μεταφορικό ισοδύναμο, οι αυξήσεις των προϊόντων θα είναι ανεξέλεγκτες. Το μέτρο θα πλήξει ακόμη και το αυξημένο τουριστικό προϊόν των «πλούσιων» και «τουριστικών» νησιών, το οποίο –να μην ξεχνάμε- είναι εποχικό και εισρέει μόνο για 3-4 μήνες το χρόνο. Τους υπόλοιπους, οι τοπικές κοινωνίες θα ζήσουν με τις επιπτώσεις των αυξήσεων.
Θεωρούμε ότι, όταν πριν λίγο καιρό συζητούσαμε την μείωση του ΦΠΑ των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας στο 6,5% για να βοηθήσουμε τις τοπικές κοινωνίες των νησιών να συντηρηθούν και να συγκρατήσουμε τους πληθυσμούς τους, είναι πλέον κατάντια να μιλάμε για αύξηση του ΦΠΑ στο πιο ευάλωτο κομμάτι της ελληνικής επικράτειας. Εάν η ελληνική Κυβέρνηση ανοίξει τον δρόμο στους δανειστές μας για την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, τότε θα δημιουργηθεί μια τεράστια ανατροπή προς το χειρότερο στην οικονομική ζωή όλων των νησιών και των κατοίκων τους. Όταν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν αντισταθεί μέχρι τώρα στην εφαρμογή του μέτρου αυτού, θα είναι τουλάχιστον σουρεαλιστικό να το εφαρμόσει η παρούσα Κυβέρνηση, με τον προσανατολισμό και τις αρχές που έχει διατυπώσει με τις μέχρι σήμερα εξαγγελίες και υποσχέσεις.
Ευελπιστούμε ότι τελικά δεν θα προχωρήσετε σε μια τέτοια παραχώρηση προς τους Θεσμούς με τους οποίους συνομιλείτε και σας παρακαλούμε υπεύθυνα να καθησυχάσετε τους νησιώτες μας, ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί.»
Η ΕΣΕΕ απέστειλε επιστολή στον Υπουργό Οικονομικών, κ. Γιάνη Βαρουφάκη και στην Αν. Υπουργό Οικονομικών κ. Νάντια Βαλαβάνη, με την οποία εκδηλώνει την αντίθεση του εμπορικού κόσμου στο ενδεχόμενο αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά, επισημαίνοντας ταυτόχρονα τις βαριές συνέπειες που θα έχει το μέτρο αυτό στις τοπικές αγορές και στην διατήρηση του ήδη ευάλωτου κοινωνικού ιστού των νησιών του Αιγαίου.
Το περιεχόμενο της επιστολής, έχει ως εξής:
«Ο εμπορικός κόσμος της χώρας ανησυχεί ιδιαίτερα από το γεγονός ότι στελέχη της Κυβέρνησης συζητούν στα μέσα μαζικής ενημέρωση την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, ξεκινώντας από τα λεγόμενα «πλούσια» και «τουριστικά» νησιά.
Για μία ακόμη φορά, επαναλαμβάνουμε ότι ο μειωμένος ΦΠΑ ούτε ισχύει χαριστικά, ούτε επιλεκτικά, ούτε δημιουργεί δύο ταχυτήτων πολίτες, αλλά αντισταθμίζει τα έξοδα που καταβάλλονται για τη μεταφορά προϊόντων από και προς την ηπειρωτική Χώρα, το περίφημο «θαλάσσιο μεταφορικό ισοδύναμο». Κατά γενική παραδοχή η οικονομική δομή των κοινωνιών αυτών, βρίσκεται σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας, εξαιτίας του υψηλού κόστους μεταφοράς. Ιδιαίτερα τα διάσπαρτα νησιά του Αιγαίου είναι απόλυτα εξαρτημένα από τις μεταφορές των προϊόντων σε αυτά.
Το καθεστώς του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, αποτελεί συγχρόνως έκφραση της νησιωτικότητας, που προστατεύεται από το Σύνταγμά μας, τη νέα Ευρωπαϊκή Συνταγματική Συνθήκη και αποτελεί αντικείμενο του Δημοσιονομικού Πλαισίου 2014 - 2020, όπου η ανταγωνιστικότητα αποτελεί μια από τις πολιτικές προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η επιλεκτική κατάργηση στα «πλούσια» και «τουριστικά» νησιά (με αναφορές σε Μύκονο, Σαντορίνη και Ρόδο) στο τέλος δεν θα αρκεί στους Θεσμούς, οπότε η Κυβέρνηση οφείλει να υπερασπιστεί το αντίθετο και να μην επιτρέψει να συμβεί. Άλλωστε, το ειδικό καθεστώς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, σύμφωνα με την σχετική κοινοτική Οδηγία 2006/112/ΕΚ αφορά σε συγκεκριμένους νομούς και νησιωτικές περιοχές και όχι σε συγκεκριμένα νησιά. Ως εκ τούτου η εξαίρεση εν λόγω νησιών από το ειδικό αυτό καθεστώς είναι πολύ πιθανό ότι θα ανοίξει την κερκόπορτα που θα οδηγήσει στην επέκταση του μέτρου εφαρμογής υψηλού συντελεστή ΦΠΑ σε όλα τα νησιά του Αιγαίου. Αν συμβεί αυτό, θα πρωτοτυπήσουμε για μία ακόμη φορά, αφού, μέχρι σήμερα, κανένα κράτος - μέλος της ΕΕ δεν έχει απεμπολήσει δικαίωμα ειδικών ρυθμίσεων στον τομέα του ΦΠΑ, το οποίο μάλιστα απέκτησε μέσω των Συνθηκών προσχώρησης, όπως έκανε και η χώρα μας για τα νησιά του Αιγαίου. Επίσης επισημαίνεται ότι εάν χαθεί ο χαμηλότερος συντελεστής της νησιωτικής χώρας, δεν θα μπορέσει ποτέ να επανέλθει ξανά στα σημερινά δίκαια επίπεδα, επιφέροντας άμεσα την απώλεια του αντίστοιχου «μεταφορικού ισοδύναμου», όπως αποδεικνύεται και από τη Μελέτη, που έχει εκπονήσει ο Ελληνικός Επιμελητηριακός Σύνδεσμος Μεταφορών (Ε.Ε.ΣΥ.Μ.) με τη συνδρομή του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, με θέμα : «Κρίσιμες ώρες για την Ακτοπλοΐα και τις συγκοινωνίες των ελληνικών νησιών. Το πρόβλημα και οι πιθανές λύσεις» (Φεβρουάριος 2014). Χάνοντας το μεταφορικό ισοδύναμο, οι αυξήσεις των προϊόντων θα είναι ανεξέλεγκτες. Το μέτρο θα πλήξει ακόμη και το αυξημένο τουριστικό προϊόν των «πλούσιων» και «τουριστικών» νησιών, το οποίο –να μην ξεχνάμε- είναι εποχικό και εισρέει μόνο για 3-4 μήνες το χρόνο. Τους υπόλοιπους, οι τοπικές κοινωνίες θα ζήσουν με τις επιπτώσεις των αυξήσεων.
Θεωρούμε ότι, όταν πριν λίγο καιρό συζητούσαμε την μείωση του ΦΠΑ των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας στο 6,5% για να βοηθήσουμε τις τοπικές κοινωνίες των νησιών να συντηρηθούν και να συγκρατήσουμε τους πληθυσμούς τους, είναι πλέον κατάντια να μιλάμε για αύξηση του ΦΠΑ στο πιο ευάλωτο κομμάτι της ελληνικής επικράτειας. Εάν η ελληνική Κυβέρνηση ανοίξει τον δρόμο στους δανειστές μας για την κατάργηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, τότε θα δημιουργηθεί μια τεράστια ανατροπή προς το χειρότερο στην οικονομική ζωή όλων των νησιών και των κατοίκων τους. Όταν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις έχουν αντισταθεί μέχρι τώρα στην εφαρμογή του μέτρου αυτού, θα είναι τουλάχιστον σουρεαλιστικό να το εφαρμόσει η παρούσα Κυβέρνηση, με τον προσανατολισμό και τις αρχές που έχει διατυπώσει με τις μέχρι σήμερα εξαγγελίες και υποσχέσεις.
Ευελπιστούμε ότι τελικά δεν θα προχωρήσετε σε μια τέτοια παραχώρηση προς τους Θεσμούς με τους οποίους συνομιλείτε και σας παρακαλούμε υπεύθυνα να καθησυχάσετε τους νησιώτες μας, ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί.»
Βαθμολογήστε το άρθρο:
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια