ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ ΤΟΥ ΣΥΡΙΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΒΡΑΝΤΖΑ, ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ.
Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πραγματικά χαρά και τιμή για μένα να συζητάμε σήμερα, εδώ, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Οι ασφυκτικές συνθήκες που κληρονομήσαμε και επικρατούν στη χώρα, συχνά μας επιβάλουν να κινηθούμε σε αντίθεση με τα πιστεύω μας και το όραμά μας. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο όμως, αντανακλά ακριβώς τον τρόπο που μια αριστερή κυβέρνηση οφείλει να κυβερνά.
Είναι κοινό μυστικό, ότι μία από τις βασικές αιτίες των προβλημάτων της χώρας, είναι η απολυτός στρεβλή και παράλογη οργάνωση του κράτους και των υπηρεσιών του.
Η οποία βεβαίως ήταν αποτέλεσμα του «πελατειακού» συστήματος που επί δεκαετίες οικοδομήθηκε από εκείνους που πιστεύαν ότι το κράτος ήταν το «λάφυρο» μιας εκλογικής νίκης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ήρθε επί τέλους η ώρα, η δημόσια διοίκηση της χώρας, να περάσει οριστικά από το καθεστώς της αδιαφάνειας της αναξιοκρατίας και της αναποτελεσματικότητας σε μια κανονική κατάσταση η οποία αρμόζει σε μια ευρωπαϊκή σύγχρονη κοινωνία που σέβεται τους πολίτες της.
Φυσικά και θα αντιδράσουν πολλοί.
Είναι όλα εκείνα τα βαρίδια που χρησιμοποιώντας το κράτος και τους μηχανισμούς που οι ίδιοι δημιούργησαν, κατάφεραν να κρατήσουν την κοινωνία ολόκληρη στον πάτο, χτίζοντας καριέρες, ενίοτε και πολιτικές, και αποκομίζοντας οφέλη που δεν δικαιούνταν.
Το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, αφορά στην δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Επιτελικών Στελεχών για την κάλυψη θέσεων αυξημένης ευθύνης της δημόσιας διοίκησης.
Η επιλογή των στελεχών με αυτόν τον τρόπο, έρχεται να διορθώσει δύο τεράστιες παθογένειες του συστήματος.
Πρώτα απ’ όλα θα σταματήσει η στελέχωση των ανώτερων κρατικών θέσεων από «ημέτερους» αμφιβόλου ικανότητας, κατάρτισης και με αδιαφανείς διαδικασίες, με ότι αυτό συνεπάγεται.
Όλοι, η σχεδόν όλοι, ζούμε στην κοινωνία και ξέρουμε άπειρες περιπτώσεις μεγαλόσχημων «φελλών» οι οποίοι βρέθηκαν σε θέσεις ευθύνης είτε επειδή είχαν τις «σωστές» γνωριμίες είτε εξαργυρώνοντας άλλου είδους χάρες. Αυτές οι καταστάσεις κόστισαν πολύ ακριβά στη χώρα και ήρθε η ώρα να σταματήσουν οριστικά και αμετάκλητα.
Δεύτερο, αλλά εξίσου σημαντικό, είναι το γεγονός ότι θα εξασφαλισθεί η «συνέχεια» του κράτους, ανεξαρτήτως συνθηκών.
Είναι πραγματικά τραγικό, και δεν συμβαίνει σε καμιά πολιτισμένη χώρα του κόσμου, το κράτος να παραλύει κάθε φορά που προκηρύσσονται εκλογές και ειδικά όταν προκύπτει νέα κυβέρνηση. Οι άπειρες «πολιτικές», δηλαδή κομματικές, θέσεις, που αναγκαστικά πρέπει να αλλάξουν δημιουργούν στασιμότητα σε πολλούς τομείς με τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό κόστος.
Θα θυμάστε όλοι φαντάζομαι την περίπτωση του Βελγίου, όπου το κράτος λειτουργούσε κανονικά, χωρίς καν κυβέρνηση για περίπου δύο χρόνια!!!
Αυτός είναι ο στόχος μας, με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και αδιάληπτη λειτουργεία του κράτους.
Το δεύτερο κομμάτι που αφορά στην αξιολόγησης των στελεχών της δημόσιας διοίκησης, τη στοχοθεσία και την κοινωνική λογοδοσία, έρχεται και αυτό με τη σειρά του να λύσει βασικά προβλήματα.
Μετά από τη γνωστή «αξιολόγηση παρωδία» της προηγούμενης κυβέρνησης, που δυστυχώς εμπνευστής και εκτελεστής ήταν ο σημερινός αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επιτέλους, θεσμοθετείται ένα αξιόπιστο, αντικειμενικό και δίκαιο σύστημα πραγματικής αξιολόγησης στο δημόσιο τομέα.
Στόχος πλέον της αξιολόγησης δεν είναι η απόλυση υπαλλήλων, αλλά η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας και η αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών και των στελεχών τους προς όφελος του πολίτη.
Το γεγονός ότι μπαίνουν κριτήρια, και μάλιστα αντικειμενικά, διασφαλίζει την αξιοπιστία του συστήματος.
Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η αξιολόγηση είναι αμφίδρομη, τόσο από πάνω προς τα κάτω όσο και αντίστροφα.
Για πρώτη φορά εισάγεται στο Ελληνικό δημόσιο ο όρος «Στοχοθεσία». Είναι επίσης τραγικό κύριοι συνάδελφοι τη σημερινή εποχή, σε μια σύγχρονη δημοκρατία η αποτελεσματικότητα του δημοσίου τομέα να έχει εναποτεθεί στον «πατριωτισμό» ενός εκάστου στελέχους του. Δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει σχέδιο με αρχή, μέση και τέλος στις δράσεις του κράτους.
Φαντάζομαι όλοι έχετε ακούσει πολίτες να αποκαλούν το κράτος «ξέφραγο αμπέλι» και ξέρετε ότι έχουν δίκιο. Σίγουρα δεν είναι τιμή για τη χώρα το γεγονός ότι το κράτος σε κάποιους τομείς χρησιμοποιεί πρακτικές του περασμένου αιώνα.
Η ψήφιση του σχεδίου νόμου που συζητάμε, είναι η αρχή του τέλους αυτού του απαρχαιωμένου άδικου και αναποτελεσματικού συστήματος.
Όλα τα πιο πάνω θα έπρεπε να είναι αυτονόητα και θα έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί εδώ και πολλές δεκαετίες. Η εφαρμογή της «κοινωνικής λογοδοσίας» στη δημόσια διοίκηση αποτελεί όμως καινοτομία.
Οι περισσότεροι, δυστυχώς όχι όλοι, σε αυτή την αίθουσα, (υπάρχουν βλέπεται και κάποιοι που γεννήθηκαν πολιτικοί και δεν έχουν βιώσει την σκληρή ελληνική πραγματικότητα απ’ τη θέση του πολίτη) έχουμε έρθει αντιμέτωποι με το τέρας της γραφειοκρατίας και του παραλογισμού της λειτουργίας του κράτους.
Οι πολίτες μπροστά σε αυτή την κατάσταση ήταν παντελώς ανίσχυροι μέχρι σήμερα.
Το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να διηγούμαστε απίστευτες ιστορίες ο ένας στον άλλον.
Η εφαρμογή του κοινωνικού ελέγχου στη δημόσια διοίκηση δεν αποτελεί απλά μια απόλυτα δημοκρατική διαδικασία που τοποθετεί τον πολίτη δίπλα και όχι απέναντι στο κράτος. Κυρίως είναι ένα σημαντικό εργαλείο ελέγχου και βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών του κράτους προς τον πολίτη. Ο πολίτης πλέον ελέγχει, παρεμβαίνει και βελτιώνει.
Το γεγονός ότι το υπάρχων σύστημα δημόσιας διοίκησης έχει διαμορφωθεί κυρίως από ανθρώπους που δεν είχαν και ιδιαίτερη σχέση με την πραγματικότητα, και πολλές φορές τα κριτήρια ήταν ιδιοτελή και πελατειακά, οδήγησε στη δημιουργία των πολλών στρεβλώσεων. Είμαι βέβαιη ότι αυτός ο θεσμός θα αποδειχθεί σύντομα ο καταλύτης για σημαντικότατες αλλαγές προς όφελος της κοινωνίας.
Το τρίτο μέρος του νομοσχεδίου τέλος, αφορά στη βαθμολογική διάρθρωση και το σύστημα προαγωγών των στελεχών της δημόσιας διοίκησης.
Ο εξορθολογισμός του συστήματος προαγωγών στο δημόσιο τομέα θα εγκαθιδρύσει αίσθημα δικαιοσύνης μεταξύ των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτόν.
Θα αποτελέσει κίνητρο υγειούς ανταγωνισμού με αποτέλεσμα την επιβράβευση των ικανών στελεχών, τη βελτίωση μέσω επιμόρφωσης των πιο αδύναμων ή την αξιοποίησή τους σε άλλη θέση, την αύξηση της παραγωγικότητας την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τελικά όλα αυτά θα επιστρέψουν θετικά στον πολίτη.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η εξυγίανση του δημόσιου τομέα και η εύρυθμη λειτουργία του είναι η βάση πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε πολλά.
Δεν μπορούμε να μιλάμε για ανασυγκρότηση ανάπτυξη, πρόοδο και ευημερία αν δεν υπάρχει μια στέρεη βάση πάνω στην οποία στηριχθούν όλα αυτά.
Το κράτος, οι δομές και οι υπηρεσίες του υπάρχουν για τον πολίτη και όχι το αντίθετο.
Σας καλώ λοιπόν, να ψηφίσουμε όλοι μαζί ένα πολύ καλό νομοσχέδιο, που δεν είναι καινοτόμο, είναι απλά η επιστροφή στην κοινή λογική.
Σας ευχαριστώ πολύ.
- Εισέλθετε στο σύστημα ή εγγραφείτε για να υποβάλετε σχόλια